• <

Ruszyły prace na Moście Siennickim. Najpierw pale, potem kładki

kw

15.05.2025 12:19
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ruszyły prace na Moście Siennickim. Najpierw pale, potem kładki
Fot. Aleksandra Dulkiewicz

Na Martwej Wiśle, tuż przy moście Siennickim, trwa intensywny etap przygotowań do zabezpieczenia jego konstrukcji. We wtorek, 13 maja, pojawiła się tam barka z pierwszymi materiałami budowlanymi oraz charakterystycznymi stalowymi palami. Wkrótce przypłynie też palownica, która w kilku częściach dotrze z wyspy Ostrów – na miejscu zostanie zmontowana i rozpocznie wbijanie kilkunastometrowych pali w dno rzeki.

To właśnie te pale mają powstrzymać dalsze osuwanie się przyczółków, które od lat stanowią największy problem mostu. Od strony lądu, z kolei, wykonane zostaną wykopy, by zmniejszyć nacisk ziemi na stare fundamenty. Nad powstałymi dołami pojawią się stalowe kładki, po których od czerwca mają poruszać się piesi i rowerzyści.

Most opiera się na drewnianych palach wbitych przed laty w grząski grunt. Od 2020 roku jego stan jest stale monitorowany. W ostatnich latach przyczółki przesunęły się już o 7 cm, a całkowite odkształcenia przekroczyły 30 cm. Dla bezpieczeństwa użytkowników ruch został wstrzymany.

Obecnie trwa przetarg na generalny remont obiektu, który obejmie m.in. nowe fundamenty, sieci podziemne oraz montaż systemu miejskiego monitoringu. Otwarcie ofert zaplanowano na 30 maja. Prace mają ruszyć latem i potrwać dwa lata.

Na czas wyłączenia mostu z ruchu, miasto zapewniło mieszkańcom Przeróbki i Stogów oraz pracownikom lokalnych firm bezpłatną komunikację publiczną. Autobusy linii T8 kursują Trasą Sucharskiego, a na odcinku od przystanku "Akademia Muzyczna" przejazdy na wszystkich liniach są darmowe – również z rowerami.

Uruchomiony został również bezpłatny prom kursujący co 30 minut między brzegami Martwej Wisły.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.