Transport towarów koleją przeznaczonych na eksport przez rosyjskie porty morskie wyniósł w 2021 r. 351,1 mln ton. To oznacza wzrost o 5,8% rok do roku. To rekord wszechczasów – informują Koleje Rosyjskie.
Dominował węgiel, który stanowił 51,9% całego wolumenu przewiezionego wagonami towarowymi. Ropa naftowa i produkty stanowiły 22% całości eksportu koleją, metale żelazne 6,8%, nawozy 6,7%, ruda 3,3%, a zboże w wagonach stanowiło 2,4% ładunków dowiezionych terminali zbożowych i wyeksportowanych morzem – podaje Sea News.
Kierunek Daleki Wschód
We wszystkich rosyjskich portów morskich w 2021 r. przeładowano 835,2 mln ton, odnotowując wzrost 1,8% rok do roku. Pięć największych terminali obsłużyło 229,3 mln ton ładunków, czyli 27,5% przeładunków portów rosyjskich – obliczyli analitycy SeaNews PORTSTAT.
W terminalach masowych załadunek węgla wzrósł o 9,3% rok do roku do 182,3 mln ton. Ponad połowa węgla (94,6 mln ton, wzrost o 1,7% rok do roku) została wyeksportowana przez terminale usytuowane w rosyjskich portach Dalekiego Wschodu.
W tym rejonie również rosła podaż innych masowych. Produkty naftowe ładowane na zbiornikowce i wysyłane na eksport przez rosyjskie porty Dalekiego Wschodu wzrosły o 7,3% do 7,9 mln ton. Podaż rudy żelaza i manganu wzrosła 3,3-krotnie do 0,67 mln ton, a eksport drewna 1,3-krotnie do 420 tys. ton.
Północny-zachód na drugim miejscu
W portach morskich położonych w regionach północno-zachodnich eksport towarów dowiezionych koleją osiągnął 143,9 mln ton. Było to o 7,3% więcej niż w 2020 roku.
Porty regionu południowego Rosji wyeksportowały 95 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 17,1% rok do roku. Wolumen ładunków załadowanych na eksport przez porty rosyjskiego Dalekiego Wschodu wyniósł 114,4 mln ton, a to daje wzrost o 3,6% rok do roku.
Dla porównania CPC-R w Noworosyjsku jest liderem w 2021 r. pod względem przeładowanych ładunków w eksporcie i imporcie. Jego obroty wzrosła o 2,9% rok do roku do 60,7 mln ton. Przez ten port płynęła między innymi do portu w Gdańsku ropa z Kazachstanu. Ropa naftowa z Kazachstanu eksportowana jest głównie rurociągiem Caspian Pipeline Consortium (CPC) przez południową Rosję do czarnomorskiego portu w Noworosyjsku.
W 2021 r. na drugim miejscu znalazł się Morski Port Handlowy Noworosyjsk. Przeładunki cargo przez ten terminal wyniósł 54 mln ton, prawie tyle samo, co w 2020 r. Tak więc eksport przez ten port, to tylko część istotnych wymiany handlowej przez Morze Czarne.
W grudniu 2021 r. przez rosyjskie porty morskie załadowano 29,6 mln ton ładunków na eksport, co oznacza wzrost o 0,3% w stosunku do grudnia 2020 r. W tym miesiącu, ładunki eksportowe przewiezione transportem kolejowym do północno-zachodnich portów morskich zmniejszyły się o 4,1% miesiąc do miesiąca, do 11,8 mln ton, a kierowane do portów południowo-rosyjskich wyniosły 8,5 mln ton. Tu odnotowano wzrost o 7,6% miesiąc do miesiąca. W portach Dalekiego Wschodu podaż ładunków masowych dowiezionych koleją w grudniu ubr. spadła o 2,2% do 9,1 mln ton.
Zełeński: Dzięki wygranej bitwie o Morze Czarne Ukraina przetransportowała prawie 7,5 mln ton ładunków
Największe wzrosty pośród unijnych portów w Gdańsku; sytuacja wszystkich poprawia się po pandemii
Od grudnia Kalmar pod nowym adresem
Do Morskiego Terminalu Gazowego w Policach dotarła dostawa propanu
SeaData zauważa spadek jakości powietrza z nadejściem zimy
Port Gdynia – premiera filmu o żołnierkach AK