• <
bulk_cargo_port_szczecin

Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)

ew

22.10.2020 11:35 Źródło: CNN/Femern A/S
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)

Partnerzy portalu

Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo) - GospodarkaMorska.pl
źródło: ramboll.com

Będzie miał 18 km długości i powstanie 40 m pod powierzchnią Bałtyku. Budowa najdłuższego na świecie podwodnego tunelu ułożonego na dnie morza z gotowych segmentów właśnie się rozpoczęła. Ma połączyć Niemcy i Danię już w 2029 roku.

To jedna największych inwestycji infrastrukturalnych w Europie, której koszt przekroczy 7 mld euro (ok. 32 mld zł). Dzięki budowie tunelu z Puttgarden do Rødbyhavn (lub w stronę przeciwną) będzie można przedostać się prawie 5 razy szybciej niż obecnie – przejazd samochodem zajmie około 10 minut, a pociągiem około 7, co w porównaniu z 45-minutową przeprawą promową przez cieśninę wydaje się niezwykle atrakcyjną możliwością. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę czas oczekiwania na wjazd na prom, co zwykle trwa kilkadziesiąt minut.

Według szacunkowych obliczeń, w tunelu kierowcy będą mogli poruszać się z prędkością do 100 km/h, a pociągi do 200 km/h.

Tunel Fehmarnbelt Fixed Link będzie najdłuższym połączonym tunelem drogowo-kolejowym na świecie z dwoma dwupasmowymi jezdniami i dwoma torami kolejowymi. Każda sekcja, która posłuży do jego budowy będzie miała 217 metrów długości, 42 metry szerokości i 9 metrów wysokości a waga przekroczy 73 tys. ton. Sekcje zostaną przetransportowane na miejsce za pomocą barek i umieszczone tuż pod dnem morskim, około 40 metrów poniżej poziomu morza w najgłębszym miejscu.

Szczegółowy plan budowy

W celu realizacji inwestycji po duńskiej stronie ma powstać specjalny port, w którym konstruowane będą poszczególne moduły tunelu. Będzie znajdować się tam osiem linii produkcyjnych, które zapewnią szybkie i sprawne dostarczanie części.

Kiedy zestaw fragmentów będzie gotowy, suchy dok będzie zalewany wodą tak, aby barki mogły wyprowadzić każdy z nich na otwarte morze. Następnie moduły zostaną zatopione w odpowiednich miejscach, a wypompowywanie wody z pomiędzy kolejnych segmentów pomoże w połączeniu ich. Ostateczna konstrukcja zostanie zasypana warstwą piasku oraz kamieni.

Plany powstania tunelu znane są od ponad 20 lat – pierwsze projekty nowego połączenia pochodzą z 1996 roku. Jednakże w tamtym czasie, z uwagi na głębokość i długość cieśniny, istniało większe prawdopodobieństwo, że zapadnie decyzja o budowie mostu.

Budowa tunelu łączącego Niemcy z Danią nieopłacalna?

Firma DIW Econ przeprowadziła badania na zlecenie Scandlines. Wykazały one, że planowany tunel Fehmarnbelt nie będzie opłacalną inwestycją, jeżeli między Puttgarden a Rødbyhavn nadal będą kursowały promy.

Przedstawiciele DIW Econ obliczyli, że tunel nie będzie mógł spłacić kosztów budowy bez udziału innej formy pomocy finansowej. Należy również zaznaczyć, że wszystkie badania opłacalności tunelu, przeprowadzane wcześniej, nie brały pod uwagę konkurencji, jaką dla tunelu stwarzają działające równolegle promy.

Zdaniem przedstawicieli Scandlines, eksporterzy oraz kierowcy ciężarówek dalej będą decydować się na przeprawy promowe, przy czym kierowcy będą wykorzystywać ten czas na odbycie obowiązkowego odpoczynku. W badaniu wykazano, że w takim przypadku podatnik duński będzie musiał dotować tunel za pomocą gwarancji państwowych.

Są protesty 

W Niemczech toczą się sprawy odwołań organizacji ekologicznych i firm promowych.Zdaniem ekspertów nie powinny one wpłynąć znacząco na inwestycję. Latem rozpoczęły się już prace budowlane po stronie duńskiej. Powstaje terminal w Rødbyhavn na wyspie Lolland, a na początku 2021 roku zacznie się budowa linii montażowej dla 89 wielkich betonowych segmentów.


Gospodarka Morska
źródło: ramboll.com

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.