Podczas Samorządowego Kongresu Trójmorza oraz Forum Gospodarczego, które odbyło się w Lublinie w dniach 6-7 czerwca, dyskutowano o rozwoju korytarzy transportowych w nowym kontekście geopolitycznym. Pojawiła się opcja rozszerzenia korytarza o terytorium Ukrainy. Polska i Bułgaria nawiążą współpracę na rzecz rozwoju Europejskich Korytarzy Transportowych „Bałtyk – Morze Czarne/Egejskie” i „Bałkany Zachodnie”.
Samorządowy Kongres Trójmorza odbywa się w Lublinie i jest platformą do rozmów przedstawicieli rządów i samorządów krajów Europy Środkowej. Jednym z głównych tematów debat była obecna sytuacja geopolityczna i gospodarcza po wybuchu wojny na Ukrainie.
- Wojna na Ukrainie stwarza nowe wyzwania w transporcie towarów. Dlatego dobrze, że już wcześniej podjęliśmy się zadań związanych z rozbudową infrastruktury transportowej na osi północ-południe. Cieszy mnie, że w gronie państw Europy Środkowej myślimy podobnie na ten temat – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister podniósł także wagę rozwoju połączeń kolejowych jak Rail Carpatia. 7 czerwca minister Adamczyk i minister transportu i komunikacji republiki Bułgarii Nikolay Sabev podpisali dokument pn. Wspólna deklaracja współpracy na rzecz rozwoju Europejskich Korytarzy Transportowych „Bałtyk – Morze Czarne/Egejskie” i „Bałkany Zachodnie”.
Anna Jurczenko, wiceminister ds. integracji europejskiej Ukrainy podkreśliła, że rola Polski w usprawnieniu transportu między Ukrainą a Unią Europejską jest kluczowa. Tranzyt towarów z terytorium Ukrainy do krajów Unii Europejskiej nie jest możliwy także bez udziału Mołdawii i dlatego rozwój współpracy tego kraju z państwami Trójmorza jest konieczny.
Dla Juliusa Skačkauskasa, wiceministra transportu i komunikacji Litwy, największym wyzwaniem są sprawy logistyczne związane z transportem zboża z Ukrainy w kierunku Morza Bałtyckiego.
Rozmowy Polski i Litwy
Współpraca Polski i Litwy w zakresie transportu ukraińskich produktów przez Polskę do bałtyckich portów morskich zostały omówione podczas dwustronnego spotkania litewskiego wiceministra transportu i komunikacji Juliusa Skačkauskasa z polskim ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem. Kwestia ta została szerzej omówiona na Forum Gospodarczym.
Omówiono także współpracę w zakresie koordynacji transportu ukraińskich produktów rolnych i przemysłowych przez terytorium Polski do portów litewskich i łotewskich. Uzgodniono, że w tej szczególnej sytuacji konieczne jest podjęcie pilnych działań w celu wsparcia eksportu z Ukrainy – czytamy na stronie ukraińskiego ministerstwa.
Uzgodniono także stworzenie korytarzy tranzytowych omijających Białoruś, które pozwoliłyby na transport towarów przy minimalnej kontroli i przyspieszonych procedurach celnych, minimalizując przeszkody biurokratyczne. Ministrowie byli zgodni co do tego, że obecnie konieczne są dodatkowe wysiłki w celu ponownego zaplanowania tras logistycznych oraz dodatkowe zasoby - platformy, wagony, lokomotywy, sprzęt przeładunkowy itp. Strony przewidują konkretne rozwiązania o różnym stopniu złożoności, które mogłyby przyspieszyć proces transportu towarów z Ukrainy.
Skačkauskas i Adamczyk omówili również współpracę między oboma krajami w zakresie realizacji projektu Rail Baltica, odbudowy dróg granicznych Litwy i Polski oraz innych istotnych kwestii w sektorze transportu. Rozmawiano o możliwości uruchomienia połączeń kolejowych między Wilnem a Warszawą.
📣W ramach Samorządowego Kongresu Trójmorza o wspólnych przedsięwzięciach komunikacyjnych oraz rewizji sieci TEN-T rozmawiali:
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) June 7, 2022
🇵🇱🤝🇱🇹 min. @AMAdamczyk i wicemin. @J_Skackauskas,
🇵🇱🤝🇱🇻 wicemin. @WeberRafal i sekretarz @MedneLinda.
👉https://t.co/UiYdPOvKBU#ŁączymyPolskę #3Seas pic.twitter.com/2N5YnVMGBq
- Korytarz transportowy Północ-Południe łączący trzy morza - Bałtyckie, Czarne i Egejskie - jest ważniejszy niż kiedykolwiek i musi być multimodalny, łącząc zarówno drogi, jak i koleje spełniające europejskie standardy. Popieramy propozycję Polski, aby ten korytarz transportowy rozszerzyć na Litwę. Obecna sytuacja geopolityczna dyktuje potrzebę stworzenia nowych, dodatkowych korytarzy transportowych i połączeń infrastrukturalnych między Litwą a Polską, stanowiących alternatywę dla priorytetowych projektów Rail Baltica i Via Baltica. Jedną z takich opcji jest rozbudowa autostrady przez Łoździeje, która stworzyłaby dwa strategiczne połączenia na granicy polsko-litewskiej, wzmacniając łańcuchy logistyczne i mobilność wojsk - powiedział wiceminister Skačkauskas.
Według wiceministra, alternatywne połączenie drogowe mogłoby przebiegać z Białegostoku przez Augustów i Łoździeje, a następnie łączyć się z odnogą Korytarza Morskiego Północny-Bałtyk łączącą Wilno, Kowno i Kłajpedę, a dalej na północ z Łotwą i Estonią. Litwa i Polska dążą do włączenia tej trasy do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i przystosowania jej do mobilności wojskowej.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych