• <
PZT_980x120_gif_2020

Żegluga morska kluczem do osiągnięcia wzrostu gospodarczego w regionie Europy Środkowo – Wschodniej

Strona główna Porty, logistyka Żegluga morska kluczem do osiągnięcia wzrostu gospodarczego w regionie Europy Środkowo – Wschodniej
Żegluga morska kluczem do osiągnięcia wzrostu gospodarczego w regionie Europy Środkowo – Wschodniej - GospodarkaMorska.pl

ew/MGMiŻŚ

12.11.2019 Źródło: własne

Żegluga morska w krajach formatu 17+1 przez wzgląd na ważne źródło zatrudnienia i dochodów od zawsze była i jest kluczem do osiągnięcia dobrobytu i wzrostu gospodarczego. W Europie prawie 5 milionów ludzi znajduje zatrudnienie w sektorze morskim i rybołówstwie. W Chińskiej Republiki Ludowej – najszybciej rozwijającej się gospodarki świata transport morski odpowiada za ponad 90 procent handlu zagranicznego tego kraju. Według raportu chińskiego biura ds. gospodarki morskiej, kraj ten miał prawie 1,58 miliona zarejestrowanych marynarzy na koniec ubiegłego roku, co stanowi największą liczbę na świecie. W ostatnich latach wzrost światowej gospodarki i międzynarodowego handlu towarami napędza popyt na usługi transportu morskiego.

Polska gospodarka jest obecnie w procesie intensywnych przemian. Według najnowszej prognozy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD, Polska już teraz staje się 4. najszybciej rozwijającym się krajem świata względem wzrostu PKB. Wyprzedzać nas będą jedynie Indie, Chiny i Indonezja. Polska gospodarka ma rosnąć w tempie 4,5 % PKB podczas gdy prognozy dla gospodarki europejskiej czy globalnej są obniżane. Wynik ten zdecydowanie przewyższa średnią dla wszystkich państw członkowskich OECD, która kształtuje się na poziomie 1,8 % dając tym samym Polsce pozycję lidera pod względem tempa przyrostu PKB. Co istotne, dzięki napływowi środków unijnych oraz akomodacyjnej polityce pieniężnej spodziewane jest przyspieszenie inwestycji, w szczególności w porty morskie.

Polskie porty zaczynają osiągać rekordowe wyniki pod względem wielkości przeładunków. Port Gdańsk może już niedługo wejść do pierwszej trójki największych portów na Bałtyku. Inwestycje w polskich portach mogą sięgnąć nawet 30 mld zł. Niewykluczone, że w rozbudowę portów morskich oraz żeglowności rzek w Polsce zaangażują się też chińscy inwestorzy. Jak wiadomo władze chińskie wiążą przyszłość Państwa Środka z nowoczesnymi technologiami, usługami i energią odnawialną. A dalszy rozwój branży morskiej zależeć będzie od zdolności przyciągania wykwalifikowanego personelu i różnorodności w zatrudnieniu.

Można przewidywać, że przełoży się to w pewien sposób na nasz rynek pracy. Dlatego należy spodziewać się wzrostu zapotrzebowania na wysokiej klasy specjalistów w tych dziedzinach.

Obserwowany wzrost gospodarczy jest realną szansą na odbudowę polskiego przemysłu morskiego, a co za tym idzie na wzrost zatrudnienia i to nie tylko kobiet ale również osób młodych i innych znajdujących się w trudnej sytuacji w sektorze morskim (np. rybaków). W kontekście celów zrównoważonego rozwoju jest to niewątpliwie pozytywna informacja. opracowała: Patrycja Zając

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 43,44 $ baryłka  0,79% 14:56
 Cyna 17377,00 $ tona 1,74% 13 lip
 Cynk 2215,00 $ tona 3,26% 13 lip
 Aluminium 1664,00 $ tona 1,53% 13 lip
 Pallad 1975,30 $ uncja  -0,75% 14:57
 Platyna 845,80 $ uncja  0,69% 14:57
 Srebro 19,72 $ uncja  0,41% 14:57
 Złoto 1809,75 $ uncja  -0,17% 14:57

Dziękujemy za wysłane grafiki.