• <
bulk_cargo_port_szczecin

Zachodniopomorskie: Jest wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tunelu w Świnoujściu

pc

17.07.2019 14:51 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zachodniopomorskie: Jest wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tunelu w Świnoujściu

Partnerzy portalu

Zachodniopomorskie: Jest wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tunelu w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy tunelu w Świnoujściu złożono w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim – podały w środę służby prasowe wojewody zachodniopomorskiego. Oznacza to finał prac nad projektem budowlanym dla tej inwestycji – zaznaczono.

"Na podstawie decyzji ZRID wykonawca będzie mógł przystąpić do robót budowlanych. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID nastąpiło w terminie kontraktowym. Uzyskanie decyzji planowane jest jeszcze w tym roku" – poinformowało w środę centrum prasowe wojewody zachodniopomorskiego.

"Sprawne przejście przez projektowanie jest bardzo ważne przy inwestycjach realizowanych w formule projektuj i buduj, terminowe złożenie wniosku o ZRID dobrze wróży na etap robót budowlanych" – powiedział, cytowany w komunikacie dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.

Wojewoda zachodniopomorski przeprowadzi postępowanie w oparciu o ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Umowa na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu została podpisana 17 września 2018 roku pomiędzy miastem Świnoujście a konsorcjum budującym tunel, w którego skład wchodzą firmy: PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Inwestorem zastępczym dla tej inwestycji jest GDDKiA.

Od zawarcia kontraktu wykonawca prowadził prace projektowe, przygotowując szczegółowy projekt tunelu. Projektowanie – jak poinformowano w komunikacie - przebiegało zgodnie z harmonogramem.

Elementem niezbędnym w procesie inwestycyjnym jest decyzja ZRID, na mocy której zostaną pozyskane nieruchomości pod inwestycję, a także będą mogły się rozpocząć roboty.

Rozpoczęcie budowy planowane jest na IV kwartał br., po uzyskaniu decyzji ZRID. W pierwszym etapie prowadzone będą prace nad szybem startowym i końcowym tunelu. Samo drążenie maszyną TBM będzie mogło się rozpocząć po wykonaniu robót przygotowawczych. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziane jest na wrzesień 2022 roku.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę wynosi ponad 793 mln zł, a koszt inżyniera kontraktu to ponad 21 mln zł.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których zamieszkane są tylko trzy: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.