PMK
Trwa operacja załadunku 200 chłodniczych kontenerów z rybami na pokład kontenerowca Sevmorput w porcie w Petropawłowsku. Ładunek niedługo wyruszy w podróż Północną Drogą Morską do Sankt Petersburga.
- Ta próbna podróż daje nam nadzieję, że takie dostawy będą w przyszłości regularne - powiedział gubernator Kamczatki, Władimir Kuzmitski.
Sevmorput przewiezie 200 kontenerów wypełnionych mrożonymi rybami, filetami, kawiorem i innymi owocami morza, łącznie 5000 ton ładunku. Pierwsze dwa przystanki trzytygodniowego rejsu będą odbywać się wzdłuż Północnej Drogi Morskiej, na północ od Syberii.
Po raz pierwszy rosyjski cywilny statek o napędzie jądrowym wypłynie z ładunkiem poza wybrzeże Norwegii. Sevmorput będzie kontynuował żeglugę przez wąskie wody między Szwecją i Danią przez Wielki Bełt i do Morza Bałtyckiego przed zawinięciem do portu w Petersburgu.
Sevmorput ma przepłynąć Morze Barentsa i wypłynąć poza Norwegię najpóźniej drugiego tygodnia września. Następnie statek odpłynie tą samą trasą i pod koniec października wyruszy w drugą podróż.
Wysyłka owoców morza z rosyjskiego regionu Pacyfiku do Petersburga przez Arktykę odbywa się we współpracy między władzami regionu Kamczatka, Grupy Norebo, Rosatomem oraz Ministerstwem Rozwoju Dalekiego Wschodu i Arktyki. Norebo to zintegrowana grupa firm rybackich, przetwórczych, handlowych i transportujących owoce morza w północno-zachodniej Rosji i na Dalekim Wschodzie.
Sevmorput jest jedynym w swoim rodzajem kontenerowcem napędzanym energią jądrową. Pierwotnie oddany do użytku w 1988 roku, statek przebywał głównie w porcie w Murmańsku. W 2008 roku jednostka poszła oficjalnie w odstawkę, a w 2012 roku opracowano plany jej złomowania.
Jednak w 2013 roku podjęto decyzję o renowacji statku. Jesienią 2015 roku Sevmorput ponownie wypłynął w rejs po Morzu Barentsa. W następnym roku statek powrócił do normalnej eksploatacji, wysyłając ładunki wzdłuż północnego wybrzeża Syberii i przewożąc zapasy do arktycznych baz wojskowych na Ziemi Franciszka Józefa i na Nowych Wyspach Syberyjskich.
Statek może pływać w lodzie o grubości do 1 metra z prędkością około dwóch węzłów lub z 20 węzłami na otwartej wodzie.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody