• <
ATC_CARGO_TOP

Rok 2018 rekordowy dla DCT Gdańsk. Przeładowano ponad 1,9 mln TEU

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rok 2018 rekordowy dla DCT Gdańsk. Przeładowano ponad 1,9 mln TEU
Rok 2018 rekordowy dla DCT Gdańsk. Przeładowano ponad 1,9 mln TEU - GospodarkaMorska.pl

pc

23.02.2019 Źródło: własne

Rok 2018 rekordowy dla DCT Gdańsk. W terminalu kontenerowym przeładowano 1 932 452 TEU. Oznacza to 20% wzrost w porównaniu do 2017 r., kiedy zanotowano wynik prawie 1,6 mln TEU.

– Podsumowując cały 2018 rok, nasze przeładunki stanowią 68,5 % przeładunków w polskich terminalach kontenerowych. Natomiast w styczniu 2019 DCT Gdańsk osiągnęło 72,5 % udziału w rynku przeładunków kontenerów w polskich portach morskich – poinformowała portal GospodarkaMorska.pl Katarzyna Frankiewicz z DCT Gdańsk.

Terminal inwestuje

DCT Gdańsk obecnie realizuje program T2B, dzięki któremu poprawi się m.in. jakość obsługi klientów terminalu. Jedna z trzech zakupionych suwnic nabrzeżowych STS (ship to shore) jest już w pełni operacyjna, druga jest w fazie testów, a trzecia – w trakcie montażu i osiągnęła już wymiar wertykalny.

– W rezultacie w połowie przyszłego roku terminal DCT Gdańsk będzie dysponował czternastoma suwnicami STS przy nabrzeżach o łącznej długości 1 300 m – powiedziała Frankiewicz.

Montowane są też zelektryfikowane suwnice placowe RTG (rubber tyred gantry). W ostatnich miesiącach DCT Gdańsk zakupił pięć takich maszyn, które staną się w pełni operacyjne na początku maja tego roku. Wtedy terminal będzie posiadał łącznie 40 suwnic RTG przeznaczonych do pracy na placach składowych: dwadzieścia suwnic RTG na terminalu T2 oraz 20 suwnic RTG na terminalu T1.

W DCT Gdańsk trwają także intensywne prace mające poprawić drogowo-kolejowy dostęp do terminalu. Na początku tego roku ruch drogowy przeniesiony został na ul. Nową Kontenerową i rozpoczęła się rozbiórka istniejącej ul. Kontenerowej, znajdującej się w samym centrum projektowanych placów składowych.

Przebudowywana i aranżowana jest również część istniejącej infrastruktury na parkingu samochodów ciężarowych, w tym w sąsiedztwie kompleksu bramowego. Zostanie ona dostosowana do potrzeb nowo wdrażanego Systemu Optymalizacji Ruchu Bramowego. Będą to całkowicie zautomatyzowane bramy wykorzystujące kamery OCR (optyczne rozpoznawanie znaków) do rejestrowania samochodów ciężarowych i kontenerów, które przyjadą do Gdańska zgodnie z wcześniejszą rezerwacją w systemie awizacji e-Brama.

– Prace te polegają na budowie znacznej ilości fundamentów do posadowienia i zasilania infrastruktury, takiej jak kamery, szlabany, sygnalizacja świetlna, kioski samoobsługowe itp. – poinformowała Frankiewicz. 

Pod koniec ubiegłego roku w DCT Gdańsk rozpoczęto również pierwszy etap rozbudowy i przebudowy istniejącej bocznicy kolejowej. W ramach projektu T2B planowane jest znaczne zwiększenie zdolności przeładunkowych na kolei. Powstać mają  trzy nowe tory kolejowe o długości użytkowej 750 m, a cztery istniejące tory zostaną wydłużone do 750 m.

– W ramach modernizacji bocznicy zamówiono już trzy całkowicie zelektryfikowane suwnice kolejowe RMG, a także rozpoczęły się prace związane z budową infrastruktury wymaganej dla systemu kamer OCR do rejestracji pociągów i kontenerów – powiedziała Frankiewicz.

Kłajpeda konkurencją dla Gdańska?


Przedstawiciele DCT Gdańsk twierdzą, że bacznie przyglądają się rozwojowi Portu w Kłajpedzie. Zapewniają też, że oferta terminalu jest zdecydowanie lepsza niż to, co mogą zagwarantować konkurencyjne porty.

– Kłajpeda jako port nie jest w tej chwili w stanie przyjmować na co dzień statków o pojemności 20 tys. TEU. Nawet po pogłębieniu, infrastruktura obu tamtejszych terminali nie będzie w stanie obsługiwać takich statków bez obostrzeń. Natomiast sam fakt, iż takie starania są czynione, oznacza iż koncepcja zawinięć bezpośrednich na Bałtyk została przez rynek zaakceptowana, sprawdza się ekonomicznie. Jesteśmy przekonani, że DCT Gdańsk dzięki nieustannym inwestycjom w zakresie zwiększenia zdolności przeładunkowych, jaki i efektywności obsługi, pozostanie niekwestionowanym liderem w tym segmencie – zapewnił portal GospodarkaMorska.pl Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk.

Wkrótce nowy właściciel


Zarząd DCT Gdańsk zmian właścicielskich komentować nie chce. Wiadomo, że Australijski fundusz Macquarie (większościowy udziałowiec DCT Gdańsk, który posiada 63,8% udziałów) za pośrednictwem należącego do niego Global Infrastructure Fund II chce sprzedać udziały w DCT Gdańsk. Wartość transakcji wyceniana jest nawet na 1,4 mld euro.

Sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT, których właścicielami są australijskie fundusze emerytalne: MTAA Superannuation Fund (18%), Statewide Superannuation Fund (9%) oraz Westscheme Fund (9%).

Pod koniec grudnia ubiegłego roku Reuters poinformował, powołując się na trzy niezależne źródła, że nabywcą terminalu może zostać konsorcjum, w skład którego wejdą Polski Fundusz Rozwoju, australijska grupa IFM Investors oraz jeden z największych na świecie operatorów portowych PSA International.

Jako inny potencjalny nabywca DCT Gdańsk rozpatrywany jest m.in. armator COSCO.

DCT Gdańsk regularnie obsługuje zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie. Jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim zdolnym do obsługi statków o tej wielkości. Jego działalność umożliwia generowanie rocznie ponad 6 miliardów złotych wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.

DCT Gdańsk obsługuje nie tylko Polskę, ale jest również jednym z najbardziej atrakcyjnych modeli biznesowych obsługujących rynki Morza Bałtyckiego. Stanowi on także najbardziej opłacalny sposób dotarcia do wewnątrzlądowych rynków zagranicznych Czech, Słowacji i innych krajów.

Te trzy filary handlu: silny rynek krajowy, rozwijające się rynki w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej i rosnąca skala tranzytu morskiego (tzw. transshipment) w basenie Morza Bałtyckiego napędzają rozwój DCT.

Terminal DCT pod koniec 2016 roku uruchomił terminal T2, podwajając możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU rocznie, a teraz podejmuje dalsze działania związane z rozbudową – program T2B.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31264,00 $ tona -1,40% 21 cze
 Cynk 2832,00 $ tona -1,43% 21 cze
 Aluminium 2353,00 $ tona -0,88% 21 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.