pc
Prezydent USA Donald Trump powiedział w piątek, że istnieją "spore szanse" na porozumienie handlowe z Pekinem, a on sam spotka się w marcu z prezydentem Chin Xi Jinpingiem, aby omówić najtrudniejsze kwestie będące przedmiotem negocjacji mających zakończyć wojnę handlową.
Prezydent powiedział dziennikarzom, że rozmowy z chińskimi partnerami toczą się "bardzo dobrze" i zawarto porozumienie dotyczące kwestii manipulowania kursami walut, nie podał jednak żadnych szczegółów.
Trump zapowiedział, że prawdopodobnie przyjmie Xi w swej rezydencji na Florydzie Mar-a-Lago.
Prezydent podkreślił, że najważniejsze decyzje w sprawie porozumienia handlowego zapadną podczas jego spotkania z Xi.
Minister finansów USA Steven Mnuchin, który od czwartku prowadzi w Waszyngtonie kolejną rundę rozmów z delegacją z Pekinu, poinformował, że negocjacje przedłużą się do niedzieli.
W rozmowach toczących się w Waszyngtonie stronę amerykańską reprezentuje też przedstawiciel USA ds. handlu Robert Lighthizer. Delegacji chińskiej przewodzi wicepremier Liu He, którego chińskie ministerstwo handlu określało jako specjalnego wysłannika prezydenta Xi Jinpinga.
Przedmiotem negocjacji są takie sporne kwestie jak wymuszanie transferów technologii, cyberkradzież, ochrona praw własności intelektualnej, usługi, kursy walut, rolnictwo i pozataryfowe bariery rynkowe.
W ubiegłym tygodniu Lighthizer i Mnuchin negocjowali z Liu w Pekinie, a następnie spotkali się z prezydentem Xi.
1 marca upływa „zawieszenie broni” w wojnie handlowej, uzgodnione w grudniu przez Xi i Trumpa, który ostrzegł jednak, że jeśli nie zostanie zawarte całościowe porozumienie, to zwiększy karne cła na sprowadzane do USA chińskie towary warte 200 mld dolarów rocznie z 10 do 25 proc.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro