PMK
Portal VesselsValue opublikował prognozę dotyczącą wartości czterech najważniejszych typów statków morskich (kontenerowców, masowców, tankowców i gazowców LPG) do 2022 roku.
Ostatnie pół roku było bardzo burzliwe dla rynku masowców. Było kilka powodów tej sytuacji: Chiny nałożyły limity na import węgla w listopadzie i grudniu zeszłego roku, wojna handlowa Chin z USA spowodowała niepewność na rynkach oraz katastrofa tamy w brazylijskim Brumadinho na początku obecnego roku. Te wszystkie czynniki wywarły presję na obniżenie stawek frachtu towarów masowych.
Najpierw spadły stawki największych jednostek i pociągnęły za sobą stawki frachtowe dla wszystkich segmentów masowców. Jednak w ostatnich tygodniach wszystkie jednostki, poza największymi capesizami zanotowały wzrost zarobków.
W tym samym czasie wzrosło złomowanie - w pierwszym kwartale 2019 roku na złom trafiło 3 miliony ton masowców.
Tankowce
Popyt Azji na ropę naftową utrzymywał się na wysokim poziomie dzięki połączeniu popytu konsumpcyjnego, strategicznych wymagań w zakresie przechowywania i planowanego uruchomienia nowych rafinerii. Ciągle ewoluujące wzorce handlowe spowodowane cięciami produkcji OPEC i sankcjami ze strony Iranu, jak również trwający spadek produkcji i eksportu Wenezueli, jeszcze bardziej wzmocniły wartość ropy i przepływ produktów z USA.
Stawki frachtu wzmocniły się w czwartym kwartale i w pierwszym kwartale tego roku. Wzrosła dzięki temu wartość zarówno starych, jak i nowych jednostek tego typu. Złomowanie jednostek spadło przez ostatnie pół roku, ale wciąż był to najwyższy od 2013 roku poziom. Spadła także liczba zamówień nowych tankowców.
Kontenerowce
Obroty kontenerami na głównych szlakach handlowych, z Azji do Ameryki Północnej i Azji do Europy, pokazały odmienne trendy tej zimy. Główną przyczyną wyższych stóp wzrostu w Ameryce Północnej była trwająca wojna handlowa, w której spedytorzy przewozili towary przed oczekiwanymi podwyżkami taryf w USA przewidzianymi na 1 marca 2019 roku. Jednak w trakcie negocjacji administracja USA opóźniła dodatkowe taryfy.
Stawki czarteru na 6-12 miesięcy osiągnęły szczyt w miesiącach letnich w ubiegłym roku, zanim zaczęły spadać w trzecim i czwartym kwartale. W tym czasie wzrosło też złomowanie tych jednostek, a w tym roku przewiduje się złomowanie rzędu 50-60 tys. TEU na kwartał.
Gazowce LPG
Po solidnym czwartym kwartale 2018 roku zyski z VLGC spadły w pierwszym kwartale. Zimna pogoda w USA przyczyniła się do wzrostu krajowej konsumpcji i poziomów zapasów, co spowodowało zmniejszenie wielkości eksportu.
Oczekuje się, że zyski z VLGC poprawią się w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ popyt na LPG prawdopodobnie przewyższy wzrost floty. Oczekuje się, że wzrost eksportu LPG, etylenu i propylenu z USA będzie głównym czynnikiem wzrostu handlu, chyba że utrudnią go napięcia geopolityczne.
Poprawa zarobków dla VLGC będzie również odzwierciedlona przez umiarkowany wzrost wartości tych jednostek.
Port morski – zainwestujesz albo wypadniesz z rynku. 80 mld euro potrzebne od zaraz
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO