• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Pomorze na dobrych torach. Nowe inwestycje kolejowe związane z CPK

ew

23.06.2020 15:04 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Pomorze na dobrych torach. Nowe inwestycje kolejowe związane z CPK
Pomorze na dobrych torach. Nowe inwestycje kolejowe związane z CPK - GospodarkaMorska.pl

Nowa trasa kolei dużych prędkości Grudziądz - Gdańsk i modernizacja linii 202 Gdynia-Słupsk to najważniejsze inwestycje kolejowe na Pomorzu, które powstaną dzięki CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko. Równocześnie z powstaniem nowego portu lotniczego rząd zamierza stworzyć cały system transportowy, którego głównym elementem będą inwestycje kolejowe zapewniające dojazd do CPK i Warszawy z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godziny. Na Pomorzu zlokalizowana jest tzw. szprycha nr 1, która obejmuje 378 km, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich tras w województwie. Jej nowy przebieg przedstawił 23 czerwca 2020 r. w Gdańsku wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Gdańsk-Warszawa w mniej niż 2 godziny.

– Trasa Gdańsk-Warszawa to kluczowy ciąg kolejowy dla polskiego systemu transportowego. Dlatego dzisiaj ogłaszamy ostateczny przebieg tej trasy, która będzie budowana w ramach kolei dużych prędkości. Od Grudziądza do Gdańska poprowadzimy całkowicie nową trasę, dzięki czemu podróż z Gdańska do Warszawy skróci się do godziny i 45 minut – powiedział wiceminister Marcin Horała.

Od samego początku budowy CPK zakładano dwa warianty trasy kolejowej do Trójmiasta. Jeden z nich przewidywał, że nowa linia będzie poprowadzona z Warszawy do Grudziądza, a następnie pociągi pojadą istniejącymi, zmodernizowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe torami do Gdańska. Zgodnie z drugim wariantem trasa Warszawa-Gdańsk byłaby wybudowana jako całkowicie nowa linia kolei dużych prędkości. Zwyciężył drugi wariant. Pociągi pokonają ten odcinek szybciej o prawie 40 proc. – w 1 godz. 45 min zamiast obecnych 2 godz. 50 min.

Drugim ważnym elementem Programu Kolejowego CPK w województwie pomorskim jest linia kolejowa nr 202 Gdynia Chylonia - Słupsk, której modernizacja już się rozpoczęła. PKP PLK zleciły prace projektowe oraz wykonanie przyłączy do podstacji trakcyjnych. Zakończą się one w 2021 r., zaś cała inwestycja, razem z robotami budowlanymi, potrwa do 2027 r. Dzięki niej podróż skróci się o jedną czwartą.

– Cieszę się, że trasa z mojej rodzinnej Gdyni do Słupska jest jednym z pierwszych realizowanych elementów Programu Kolejowego CPK. Mam nadzieję, że prace planistyczne i projektowe pójdą sprawnie i już na początku 2021 roku będą mogły rozpocząć się roboty budowlane – powiedział wiceminister Marcin Horała.

Na Pomorzu 17 inwestycji PKP PLK za ok. 5,5 mld zł


Linia nr 202 to nie jedyna inwestycja prowadzona przez PKP PLK w województwie pomorskim. Aktualnie realizowanych jest 17 przedsięwzięć, których łączna wartość wynosi prawie 5,5 mld zł. To najszerzej zakrojony program modernizacji kolei w historii województwa. Łączna długość remontowanych tras wynosi prawie 823 km.

Najważniejsze działania PKP PLK w ramach Programu w tym regionie to:

- poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdyni i Gdańsku,

- modernizacja linii kolejowej 202 na linii Gdynia Chylonia – Słupsk (przebudowa i rozbudowa linii kolejowej nr 202),

- prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35965,00 $ tona 0,65% 30 lip
 Cynk 3039,00 $ tona 1,84% 30 lip
 Aluminium 2624,00 $ tona 2,66% 30 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.