• <
PZT_980x120_gif_2020

Polska Żegluga Morska: W lutym 2020 roku koniec zarządu komisarycznego

Strona główna Porty, logistyka Polska Żegluga Morska: W lutym 2020 roku koniec zarządu komisarycznego
Polska Żegluga Morska: W lutym 2020 roku koniec zarządu komisarycznego - GospodarkaMorska.pl

mb

12.12.2019 Źródło: własne

W lutym 2020 r. ma nastąpić koniec zarządu komisarycznego w Polskiej Żegludze Morskiej - poinformowały służby prasowe PŻM. Powodem wprowadzenia w PŻM w lutym 2017 roku zarządu komisarycznego była trudna sytuacja firmy; brak symptomów poprawy koniunktury na światowym rynku shippingowym, a także brak odpowiednich do tej sytuacji działań wcześniejszego kierownictwa Grupy PŻM.

Zarząd komisaryczny nad przedsiębiorstwem wprowadzany jest w sytuacji, gdy firma ma problemy, przedsiębiorca jest podejrzany o pozyskanie swojego majątku z nielegalnych źródeł lub gdy odnośnie do firmy są uzasadnione podejrzenia, że służy ona ukrywaniu pieniędzy pochodzących z nielegalnych źródeł. Wprowadzony w takiej sytuacji zarząd komisaryczny nad majątkiem przedsiębiorstwa pozwala na kontrolowanie finansów firmy, ich pochodzenia, przepływu i obrotu.

Zgodnie z planami ogłoszonymi przez ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, w PŻM wszczęto procedury przywracające firmie pełny status przedsiębiorstwa państwowego po zakończeniu zarządu komisarycznego, co ma nastąpić w lutym przyszłego roku.

Pierwszym etapem jest zarządzenie wyborów do samorządu załogi i powołanie komisji wyborczej, która zajmie się przeprowadzeniem wśród załóg pływających dla PŻM oraz wśród pracowników lądowych przedsiębiorstwa wyborów do rady pracowniczej i zebrania delegatów.

Po ukonstytuowaniu się rada pracownicza przystąpi do rozpisania konkursu na dyrektora naczelnego przedsiębiorstwa i określi warunki, jakie powinni spełnić kandydaci ubiegający się o to stanowisko. Wyboru dyrektora naczelnego dokonuje komisja konkursowa, składająca się z pięciu członków, w tym dwóch przedstawicieli przedsiębiorstwa oraz trzech przedstawicieli organu założycielskiego, czyli ministerstwa sprawującego nadzór nad przedsiębiorstwem.

"Do lutego 2017 roku sytuacja na rynku była trudna, a przedsiębiorstwo bardzo mocno traciło swój potencjał przewozowy, sprzedając swoje jednostki" - powiedział rzecznik prasowy Grupy PŻM Krzysztof Gogol. Armatorowi groziło wypadnięcie z rynku.

Na początku 2017 roku jeden z banków zażądał wcześniejszej spłaty dużego kredytu, pod którego zastaw wystawiono 20 statków - kontynuował Gogol. Dodał, że w kasie PŻM nie było wtedy praktycznie żadnych pieniędzy na wcześniejszą spłatę kredytu, a zachodnie banki nieustannie naciskały armatora. PŻM nie miała też czasu na wzięcie kredytu.

Z pomocą przyszły porty w Szczecinie i w Gdyni. Armator wypuścił obligacje, a porty je wykupiły. Polska Żegluga Morska otrzymała pieniądze, za które spłaciła kredyt, a po roku wykupiła od portów zakupione obligacje.
 
W momencie spłacenia długu w banku zachodnim, trwały prace nad pozyskaniem kredytu w polskich bankach. Ten kredyt udało się pozyskać, a z czasem został on zamieniony na kredyt zaciągnięty w jednym z konsorcjów banków zachodnich na korzystniejszych warunkach
 
W 2016 roku, czyli ostatnim roku przed wprowadzeniem zarządu komisarycznego Grupa PŻM miała stratę ponad 700 mln zł. W pierwszym roku obowiązywania zarządu komisarycznego straty już nie było, pojawił się za to zysk w wysokości ponad 100 mln zł. W drugim roku było to już z kolei 190 mln zł zysku.

W momencie wprowadzenia zarządu komisarycznego została wstrzymana wyprzedaż tonażu. Od momentu wprowadzenia zarządu komisarycznego żadna jednostka PŻM nie została sprzedana. Udało się także komisarzowi wynegocjować korzystne warunki ze stoczniami na statki, które zostały porzucone na pochylniach przez poprzedniego dyrektora, ponieważ PŻM nie miał wtedy pieniędzy na dokończenie ich budowy
 
Polska Żegluga Morska to największy polski armator i jeden z większych w Europie. Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_gdańsk_390x100_2020
invest_gda_390x100_gif_2020
 Ropa brent 42,12 $ baryłka  1,91% 23:56
 Cyna 17219,00 $ tona 0,81% 28 wrz
 Cynk 2394,00 $ tona 1,23% 28 wrz
 Aluminium 1737,00 $ tona 1,70% 28 wrz
 Pallad 2312,50 $ uncja  -0,46% 23:52
 Platyna 899,80 $ uncja  0,72% 23:50
 Srebro 23,35 $ uncja  -4,11% 23:56
 Złoto 1890,90 $ uncja  -0,64% 23:52
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.