PMK
Norwegian Cruise Line Holdings Ltd odnotował 1,6 mld dolarów straty w 1 kwartale tego roku. Powodem jest kryzys rynku wycieczkowego wywołany pandemią COVID-19.
Konkurent NCL, Carnival Corp, ogłosił w tym samym czasie zwolnienia, przerwy w pracy, skrócone tygodnie pracy i cięcia wynagrodzeń, aby przeżyć kryzys.
Akcje spółek Norwegian, Carnival i Royal Caribbean Cruises Ltd, które straciły już około trzech czwartych swojej wartości w tym roku, spadły o ponad 8% w ostatnich dniach.
Trzy firmy, które stanowią znaczną część przychodów globalnego przemysłu rejsowego, mocno ucierpiały przez blokady żeglugi nałożone w wielu krajach, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa.
W tym samym czasie te firmy nie zostały objęte pakietem stymulacyjnym 2,3 bln USD ze względu na ich zarejestrowanie poza Stanami Zjednoczonymi. Operatorzy statków wycieczkowych zmuszeni zostali do pozyskania środków z innych źródeł, by przeżyć ten kryzys. Norwegian Cruise powiedział, że jest w dobrej pozycji, aby wytrzymać ponad 18 miesięcy zawieszenia podróży.
Firma odnotowała stratę netto w wysokości 1,88 miliarda USD, czyli 8,80 USD na akcję, w pierwszych trzech miesiącach, w porównaniu z zyskiem 118,2 miliona USD, czyli 54 centów na akcję, rok wcześniej.
Z wyłączeniem pozycji jednorazowych firma zgłosiła stratę 99 centów na akcję, podczas gdy analitycy oczekiwali średnio 50 centów straty, zgodnie z danymi IBES z Refinitiv.
Zarówno Norwegian, jak i Carnival stwierdziły, że istnieje popyt na rejsy miał jeszcze w tym i na początku przyszłego roku, nawet jeśli nie ma jasności co do tego, kiedy rejsy znów zostaną wznowione.
Trzej organizatorzy rejsów zawiesili wycieczki przynajmniej do końca czerwca i zaczęli oferować zwroty lub środki na przyszłe rezerwacje w związku z rozprzestrzenianiem się pandemii. Carnival powiedział w czwartek, że większość gości, którym odwołano rejsy, chce wypłynąć w późniejszym terminie, a mniej niż 38% prosi o zwrot pieniędzy.
Norwegian powiedział, że nieco ponad połowa gości, którzy odwołali swoje rejsy, poprosiła o zwrot gotówki od 11 maja, dodając, że istnieje popyt na rejsy rozpoczynające się w czwartym kwartale i w 2021 roku.
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali