PMK
Rating jednego z największych armatorów - CMA CGM - został obniżony z B1 do B2. Agencja Moody's zdecydowała się na taki krok z powodu osłabionej płynności finansowej francuskiego giganta.
- Ta zmiana ratingu odzwierciedla fakt, że profil płynności CMA CGM znacznie się osłabił w ciągu ostatnich 12 miesięcy w wyniku przejęcia CEVA Logistics AG, choć Moody's spodziewa się, że poprawi się on nieco w 2020 roku - powiedział Daniel Harlid, czołowy analityk CMA CGM.
Obniżenie ratingu CMA CGM następuje po przejęciu CEVA Logistics, który wraz z dużym programem nakładów inwestycyjnych i trudnym, choć stabilnym, otoczeniem rynkowym wywiera i będzie nadal wywierał presję na profil płynnościowy spółki.
Moody zauważa, że CMA GCM historycznie wykazało „dobry dostęp do kapitału i że istnieje pewna opcjonalność, jeśli chodzi o opóźnienie nakładów inwestycyjnych, co poprawiłoby obecny profil płynności”.
Ponadto Moody's rozumie, że firma planuje sprzedać mniejszościowy pakiet akcji Ceva i sprzedać terminale, co dalej poprawiłyby płynność.
Niemniej jednak ocena ratingowa odzwierciedla fakt, że płynność finansowa znacznie spadła od czerwca 2018 roku, kiedy firma miała 1,6 mld USD środków pieniężnych w bilansie i 1,2 mld USD niewykorzystanych RCF. Stanowi to wyraźny kontrast z pozycją płynności w czerwcu tego roku, która składa się z 1,5 mld USD (z czego 270 mln USD jest na poziomie Ceva) i tylko około 280 mln USD w niewykorzystanych RCF.
Moody's prognozuje stabilny wzrost sektora transportu kontenerów, dlatego oczekiwania dotyczące wydajności operacyjnej CMA CGM w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy odzwierciedlają wzrost wolumenu w połączeniu z dalszą poprawą kosztów operacyjnych na TEU (z wyłączeniem kosztów bunkra).
Przekłada się to na skorygowaną marżę EBIT Moody's w przedziale 3,5% -4,0% oraz skorygowany dług Moody's / EBITDA na poziomie 5,6x-5,1x. Stabilna prognoza opiera się również na udanej sprzedaży terminali za łączną kwotę co najmniej 500 milionów USD
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju