• <

Złomowanie będzie wciąż ważne dla armatorów

PMK

22.02.2018 12:23 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Złomowanie będzie wciąż ważne dla armatorów
Złomowanie będzie wciąż ważne dla armatorów - GospodarkaMorska.pl

Na rynku przewozu kontenerów wciąż panuje nadpodaż jednostek, w szczególności mniejszych kontenerowców. Eksperci wyliczyli, że do końca roku z rynku musi zniknąć przynajmniej 40 kontenerowców klasy panamax, jeżeli przewoźnicy chcą powrotu stawek do poziomu gwarantującego zwrócenie kosztów.

Od czasu rozbudowy Kanału Panamskiego jednostki typu panamax (4-5,1 tys. TEU) straciły na atrakcyjności i to one odpowiadają głównie za ogromną nadpodaż na rynku.

Złomowanie tych jednostek trwa już od jakiegioś czasu. Tylko w ostatnich 6 miesiącach armatorzy pozbyli się ponad 60 panamaxów, ale Alphaliner oblicza, że dalej na złom musi pójść aż 20 proc. floty tych kontenerowców.

Obecnie kontenerowiec o pojemności 4,250 TEU zarabia tylko 4,246 dolary dziennie, o 1,500 dolarów mniej niż w zeszłym roku. Ogółem na rynku znajduje się obecnie 563 panamaxów, z czego 68 jest odstawionych od służby.

- Kolejne 100 panamaxów musi zniknąć z rynku, jeżeli ten segment rynku ma wrócić do równowagi - przekonuje Alphaliner.

Tylko w tym roku po raz pierwszy w historii na żyletki poszły trzy statki o wieku poniżej 10 lat. A przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu nikt nie myślał o złomowaniu jednostek, które były młodsze niż 25 lat.

Wraz z mniejszy wiekiem jednostek, wzrasta też średnia wielkość złomowanego kontenerowca. Od stycznia 2014 roku do września obecnego roku średnia wielkość złomowanego statku cały czas rosła (32 proc. w 2015 r. i 13 proc. w 2016 r.).

- Ten trend łatwo wytłumaczyć słabnącym popytem globalnym, w szczególności na usługi kontenerowców. Przez to przybywa więcej tonażu niż jest na niego zapotrzebowanie. Z kolei rozbudowa Kanału Panamskiego spowodowała mniejszą użyteczność jednostek typu panamax – twierdzi Alphaliner.

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 44192,00 $ tona 2,71% 20 sty
 Cynk 3673,00 $ tona 2,00% 20 sty
 Aluminium 3109,00 $ tona 2,44% 20 sty
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.