Przetarg na obsługę linii F5 i F6 miejskiego tramwaju wodnego w Gdańsku już zakończony. Trzyletni kontrakt wygrała Żegluga Gdańska, dotychczasowy operator tych linii. Trasy będą obsługiwać te same statki co poprzednio: bliźniacze jednostki "Sonica" i "Sonica I", sprowadzone w 2005 roku z Sankt Petersburga.
Do przetargu, oprócz zwycięzcy stanęła także warszawska firma Emmet Cruise, która proponowała niższą cenę od konkurenta (2,7 mln zł, Żegluga Gdańska – 7,3 mln). Ich oferta nie była jednak brana pod uwagę, gdyż przedsiębiorstwo nie uiściło wadium w wysokości 75 tys. zł. Przedstawiciele Emmet Cruisse dodatkowo nie spełniali jednego z wymogów przetargu – oferent musiał bowiem prowadzić przewóz pasażerów przez ostatnie trzy lata.
Kursy tramwajów linii F5 i F6 rozpoczną się w piątek 1 maja i będą trwały do 30 września. Nie zmienią się ceny biletów na gdański tramwaj wodny i dalej wynoszą: 10 złotych za bilet normalny i 5 za ulgowy.
Tramwaje wodne wpisują się w szerszy Program Ożywienia Dróg Wodnych, w ramach którego zbudowano nowe przystanie (przystanki tramwaju wodnego), bosmanaty i zrealizowano modernizację przystani żeglarskich. Funkcjonują też jako sezonowana atrakcja turystyczna. Według Michała Piotrowskiego z Biura Prasowego Urzędu Miasta Gdańska w Programie chodzi o stworzenie możliwości zwiedzania miasta drogą wodną, odpoczynku i rekreacji nad wodą oraz utrzymanie bezpieczeństwa na szlaku wodnym i w jego okolicy.
- Zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska w sprawie realizacji projektu „Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku”, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, analogicznie jak w latach 2012-2014, będzie organizował w roku 2015 oraz w latach 2016-2017 linie tramwaju wodnego na liniach F5 (Gdańsk: Żabi Kruk – Westerplatte), F6 (Gdańsk: Targ Sienny – Narodowe Centrum Żeglarstwa) – potwierdza Zygmunt Gołąb Rzecznik Prasowy ZTM Gdańsk. - Obecnie przygotowywana jest Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia na lata 2015- 2017 - dodaje.
Statystyki pokazują stały wzrost liczby przewiezionych przez tramwaj wodny pasażerów. Według wyliczeń Alicji Kraskiej, zastępcy Dyrektora do spaw Handlowych Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, od 5 czerwca do 30 września 2012 r. przewieziono 11 375 pasażerów i 270 rowerów, w okresie od 1 maja do 30 września 2013 roku liczba pasażerów zwiększyła się do 25 794, a liczba rowerów wyniosła 488. W analogicznym okresie roku 2014 liczba przewiezionych pasażerów wyniosła 31 801, a rowerów 587.
Krytycy projektu zauważają jednak wysokie koszty i niskie obłożenie kursów. Jednostki Sonica jednorazowo mogą zabrać na pokład 40 osób i 5 rowerów, co oznacza, że średnio 3/4 miejsc podczas każdego kursu było pustych. Ponadto miasto wydaje duże sumy pieniędzy na pokrycie kursów jednostek, które cieszą się niewielkim zainteresowaniem i pomimo niższych cen biletów, przegrywają z prywatną konkurencją. Trudno też założyć, że przystanki tramwaju wodnego (na przykład na Stogach) staną się realnym uzupełnieniem komunikacji miejskiej.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni