• <
bulk_cargo_port_szczecin

Żegluga Gdańska wygrała przetarg na obsługę dwóch linii tramwaju wodnego

14.04.2015 05:34 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Żegluga Gdańska wygrała przetarg na obsługę dwóch linii tramwaju wodnego

Partnerzy portalu

Żegluga Gdańska wygrała przetarg na obsługę dwóch linii tramwaju wodnego - GospodarkaMorska.pl

Przetarg na obsługę linii F5 i F6 miejskiego tramwaju wodnego w Gdańsku już zakończony. Trzyletni kontrakt wygrała Żegluga Gdańska, dotychczasowy operator tych linii. Trasy będą obsługiwać te same statki co poprzednio: bliźniacze jednostki "Sonica" i "Sonica I", sprowadzone w 2005 roku z Sankt Petersburga.

Do przetargu, oprócz zwycięzcy stanęła także warszawska firma Emmet Cruise, która proponowała niższą cenę od konkurenta (2,7 mln zł, Żegluga Gdańska – 7,3 mln). Ich oferta nie była jednak brana pod uwagę, gdyż przedsiębiorstwo nie uiściło wadium w wysokości 75 tys. zł. Przedstawiciele Emmet Cruisse dodatkowo nie spełniali jednego z wymogów przetargu – oferent musiał bowiem prowadzić przewóz pasażerów przez ostatnie trzy lata.

Kursy tramwajów linii F5 i F6 rozpoczną się w piątek 1 maja i będą trwały do 30 września. Nie zmienią się ceny biletów na gdański tramwaj wodny i dalej wynoszą: 10 złotych za bilet normalny i 5 za ulgowy.

Tramwaje wodne wpisują się w szerszy Program Ożywienia Dróg Wodnych, w ramach którego zbudowano nowe przystanie (przystanki tramwaju wodnego), bosmanaty i zrealizowano modernizację przystani żeglarskich. Funkcjonują też jako sezonowana atrakcja turystyczna. Według Michała Piotrowskiego z Biura Prasowego Urzędu Miasta Gdańska w Programie chodzi o stworzenie możliwości zwiedzania miasta drogą wodną, odpoczynku i rekreacji nad wodą oraz utrzymanie bezpieczeństwa na szlaku wodnym i w jego okolicy.

- Zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska w sprawie realizacji projektu „Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku”, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, analogicznie jak w latach 2012-2014, będzie organizował w roku 2015 oraz w latach 2016-2017 linie tramwaju wodnego na liniach F5 (Gdańsk: Żabi Kruk – Westerplatte), F6 (Gdańsk: Targ Sienny – Narodowe Centrum Żeglarstwa) – potwierdza Zygmunt Gołąb Rzecznik Prasowy ZTM Gdańsk. - Obecnie przygotowywana jest Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia na lata 2015- 2017 -  dodaje.

Statystyki pokazują stały wzrost liczby przewiezionych przez tramwaj wodny pasażerów. Według wyliczeń Alicji Kraskiej, zastępcy Dyrektora do spaw Handlowych Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, od 5 czerwca do 30 września 2012 r. przewieziono 11 375 pasażerów i 270 rowerów, w okresie od 1 maja do 30 września 2013 roku liczba pasażerów zwiększyła się do 25 794, a liczba rowerów wyniosła 488. W analogicznym okresie roku 2014 liczba przewiezionych pasażerów wyniosła 31 801, a rowerów 587. 

Krytycy projektu zauważają  jednak wysokie koszty i niskie obłożenie kursów. Jednostki Sonica jednorazowo mogą zabrać na pokład 40 osób i 5 rowerów, co oznacza, że średnio 3/4 miejsc podczas każdego kursu było pustych. Ponadto miasto wydaje duże sumy pieniędzy na pokrycie kursów jednostek, które cieszą się niewielkim zainteresowaniem i pomimo niższych cen biletów, przegrywają z prywatną konkurencją. Trudno też założyć, że przystanki tramwaju wodnego (na przykład na Stogach) staną się realnym uzupełnieniem komunikacji miejskiej.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.