jk
Wzrost w przewozach ładunków masowych oraz większy udział przewozów towarów mieszanych oraz nieidentyfikowalnych przełożyły się na znacznie lepszy wynik I kwartału 2017 r. w stosunku do pierwszych miesięcy 2016 r.
W I kwartale tego roku przewoźnicy przewieźli o ponad 8,7% więcej masy niż w rok wcześniej. Praca przewozowa wyniosła 12,1 mld ton-km i była wyższa o ponad 6,2%. Na powyższe wyniki wpływ miały zmiany w przewozach poszczególnych grup ładunków.
Ponad 3/4 wszystkich towarów przewiezionych w I kwartale 2017 r. stanowiły ładunki z grup węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny (43,8 % ), rudy metali, i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (20,8%), koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej oraz gazy wytwarzane metodami przemysłowymi (11, 9%) . Masa tych trzech grup w największym stopniu przełożyła się na dobre wyniki przewozów w I kwartale 2017 r. W I kwartale 2017 r. w stosunku do I kwartału 2016 r. przewieziono ponad 10% więcej towarów z grupy węgla kamiennego, brunatnego, ropy naftowej i gazu ziemnego oraz prawie 9% więcej z grupy rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa. W tych trzech grupach przewieziono blisko 3, 4 mln ton więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Udziały towarów z grup chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne, wyroby z gumy i tworzyw sztucznych, paliwo jądrowe oraz metale, wyroby metalowe gotowe (z wyłączeniem maszyn i urządzeń) wyniósł odpowiednio 4,2% i 4,1%
W coraz większym stopniu widoczny jest wzrost masy przewiezionych ładunków w grupach towarów mieszanych (bez spożywczych) oraz tzw. nieidentyfikowalnych. Łącznie w tych grupach w I kwartale 2017 r. przewieziono ponad milion ton ładunków więcej w porównaniu do I kwartału 2016 r. Duże wzrosty przewozów wystąpiły również w przypadku surowców wtórnych, sprzętu transportowego oraz maszyn, urządzeń, sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W pozostałych grupach wg klasyfikacji NST wzrost w I kwartale 2017 r. w stosunku do I kwartału 2016 r. wyniósł 17,8 %, na co najwięcej wpływ miał wzrost masy towarów nieidentyfikowalnych oraz towarów mieszanych, bez spożywczych.
Według wskaźnika pracy przewozowej udziały trzech najważniejszych grup wynoszą 69, 5 %, na co składają się udziały grup: węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny (30,4%) , rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (22,4)%; koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej oraz gazy wytwarzane metodami przemysłowymi 16,7%.
W pozostałych grupach towarów w największym stopniu wzrost pracy przewozowej miał miejsce w grupie towarów nieidentyfikowalnych oraz mieszanych bez spożywczych.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody