• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

We wtorek symboliczne wbicie łopaty pod budowę przez Mierzeję Wiślaną

ew

13.10.2018 08:18 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski We wtorek symboliczne wbicie łopaty pod budowę przez Mierzeję Wiślaną

Partnerzy portalu

We wtorek symboliczne wbicie łopaty pod budowę przez Mierzeję Wiślaną - GospodarkaMorska.pl

We wtorek symboliczne wbicie łopaty pod budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Pierwsza łopata pod budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w Nowym Świecie zostanie symbolicznie wbita we wtorek. To uwieńczenie wieloletnich starań o budowę nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską - powiedział PAP w piątek poseł PiS Jerzy Wilk.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Jak poinformował PAP poseł Wilk, w uroczystości weźmie udział prezes PiS Jarosław Kaczyński oraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Wstępny plan zakłada przyjazd gości do Kątów Rybackich, następnie przejazd do miejsca planowanej budowy kanału w Nowym Świecie od strony Zatoki Gdańskiej, gdzie nastąpi wbicie palików geodezyjnych, symboliczne rozpoczęcie budowy kanału poprzez wbicie łopaty oraz próbny odwiert geodezyjny - podał poseł Wilk. Następnie goście w Kątach Rybackich na Zalewie Wiślanym wsiądą na statek, którym przepłyną do Elbląga.

W Elblągu w tamtejszej Uczelni Ekonomiczno-Humanistycznej prezes PiS Jarosław Kaczyński spotka się z mieszkańcami miasta.

"Wtorkowa uroczystość jest zwieńczeniem wieloletnich starań o budowę drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. To będzie wielki dzień dla Elbląga i mieszkańców" - powiedział poseł Wilk.

Przypomniał, że w 2006 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński podczas wizyty w Elblągu zadeklarował budowę kanału. Potem - jak dodał Wilk - na lata zaniechano budowy nowej drogi wodnej. Obecnie rozpoczynają się faktyczne prace przy planowanej inwestycji - podkreślił.

Na Mierzei Wiślanej od 2 tygodni prowadzone są wstępne pomiary w miejscu planowanej budowy kanału żeglugowego. To element prac przygotowawczych związanych z inwestycją, dzięki której skróci się droga wodna z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską.

Jak informowała wcześniej rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, prace polegają na poglądowym wyznaczeniu krawędzi przekopu w terenie. Obecnie inwestor, czyli Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu Urząd Morski składać będzie wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie prowadzi konsultacje społeczne dotyczące przekopu Mierzei Wiślanej; potrwają one do 3 listopada. Wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z dokumentacją sprawy przede wszystkim raportem o odziaływaniu na środowisko i aneksem do tego raportu w siedzibie RDOŚ w Olsztynie. Uwagi i wnioski można składać w tym terminie pisemnie, ustnie albo drogą elektroniczną.

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych i przyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, to inwestycja istotna dla rozwoju subregionu elbląskiego.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 m.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.