pc/PAP
W najbliższą środę do szczecińskiego portu wpłynie statek, który zabierze do Irlandii wyprodukowaną na Pomorzu Zachodnim suwnicę o imponujących rozmiarach. O jednostce Fairmaster mówi się, że to jeden z dwóch najsilniejszych statków na świecie.
Statek Fairmaster, który zabierze na swoim pokładzie suwnicę, spodziewany jest w szczecińskim porcie w najbliższą środę rano – poinformowała we wtorek PAP spółka przeładunkowo-składowa Bulk Cargo-Port Szczecin.
Ogromne urządzenie do rozładunku statków zostało wykonane w Policach oraz na pochylni Odra Nowa w Szczecińskim Parku Przemysłowym przez firmę Stalkon z Polic. Suwnica ma 54 m wysokości, waży ponad 1 000 t, a jej ramię ma długość 70 m. Od października ubiegłego roku trwał jej montaż w SPP, oprócz tego zakończyły się także wszystkie testy układów. Urządzenie trafi na nabrzeże irlandzkiego portu.
Skomplikowana operacja
Przygotowania do załadunku suwnicy rozpoczną się w środę. Po wejściu statku do portu i zacumowaniu przy Nabrzeżu Chorzowskim oraz Nabrzeżu Katowickim, zaplanowano instalację przeciwwagi, spawanie elementów związanych z mocowaniem oraz mobilizację dźwigów. Prace będą kontynuowane w czwartek. Załadunek urządzenia natomiast odbędzie się w najbliższy piątek. Suwnica podpłynie do statku Fairmaster na specjalnym pontonie i z niego zostanie podjęta przez dwa dźwigi zamontowane na statku – powiedział PAP Rafał Sikora z firmy Stalkon, która wyprodukowała suwnicę. W sobotę i niedzielę zaś potrwa mocowanie ładunku i statek będzie gotowy do wyjścia w morze. Jak dodał Sikora, Fairmaster to jeden z dwóch bliźniaczych statków, które mają największy udźwig na świecie. Dwa specjalne dźwigi jednostki mogą podnieść razem ładunek o masie 3 tys. ton. Statek ma 152,6 m długości, 27 m szerokości, 8,5 m zanurzenia oraz 18 099 GT.
Stalkon to producent specjalistycznych konstrukcji stalowych. W swojej ofercie firma ma m.in. konstrukcje dźwigowe, okrętowe, mostowe czy offshore. Prawie wszystkie produkcje Stalkonu stanowią kontrakty zagraniczne.
Szczeciński Park Przemysłowy natomiast to lokalna spółka zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządza 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych