PMK
Komisja Europejska zaproponowała, by Hiszpania i Włochy dostosowały swoje podatki portowe do unijnych zasad pomocy publicznej.
- Porty są kluczową infrastrukturą dla wzrostu gospodarczego i rozwoju regionalnego. Właśnie dlatego unijne zasady dotyczące pomocy państwa zapewniają państwom członkowskim wystarczającą możliwość wspierania i inwestowania w porty - powiedziała komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji. - Jednocześnie, aby zapewnić uczciwą konkurencję w całej UE, porty generujące zyski z działalności gospodarczej powinny płacić podatki w taki sam sposób jak inne firmy – ni mniej, nie więcej – dodała.
Transgraniczna konkurencja odgrywa ważną rolę w sektorze portowym, a Komisja zobowiązuje się do zapewnienia równych szans w tym sektorze gospodarki. Zwolnienie z podatku od przedsiębiorstw portów, które czerpią zyski z działalności gospodarczej, może zapewnić im przewagę konkurencyjną, gdy działają na rynku wewnętrznym, a zatem wiąże się z pomocą państwa, która może być niezgodna z przepisami UE.
We Włoszech porty są w pełni zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podczas gdy w Hiszpanii porty są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych z głównych źródeł dochodów, takich jak opłaty portowe lub dochody z umów najmu lub koncesji. W Kraju Basków porty są w pełni zwolnione z CIT-u
W kwietniu 2018 r. Komisja Europejska poinformowała Włochy i Hiszpanię o swoich obawach dotyczących ich systemów opodatkowania portów. Komisja wstępnie przyjmuje, że zarówno w przypadku Włoch, jak i Hiszpanii, obowiązujące systemy podatkowe zapewniają portom selektywną przewagę, która może naruszać unijne przepisy dotyczące pomocy państwa.
W związku z tym Komisja wezwała Włochy i Hiszpanię do dostosowania swojego prawodawstwa, aby porty od 1 stycznia 2020 r. były opodatkowane w taki sam sposób, jak w przypadku innych przedsiębiorstw we Włoszech i Hiszpanii. Każdy kraj ma teraz dwa miesiące na reakcję.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny