• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Umowa w końcu podpisana! OT Logistics zbuduje w Gdańsku największy port zbożowy w regionie

21.09.2015 15:39 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Umowa w końcu podpisana! OT Logistics zbuduje w Gdańsku największy port zbożowy w regionie
Umowa w końcu podpisana! OT Logistics zbuduje w Gdańsku największy port zbożowy w regionie - GospodarkaMorska.pl

Największy operator portowy w Polsce OT Logistics S.A. (OTL) sfinalizował z zarządem  Portu Gdańsk umowę 30-letniej dzierżawy nieruchomości w Porcie Zewnętrznym. Na działce o pow. ok. 26 ha OTL planuje zrealizować niezwykle ważną dla polskiej gospodarki inwestycję – budowę największego w regionie terminala przeładunkowo-składowego wyspecjalizowanego w ładunkach agro.

– Podpisana dziś umowa stanowi zwieńczenie naszych kilkuletnich starań i jednocześnie jest pierwszym krokiem na drodze do realizacji wyjątkowo ambitnego celu, jakim jest budowa od zera największego w regionie i jedynego w Polsce terminala wyspecjalizowanego w przeładunkach ładunków agro – mówił w poniedziałek na uroczystym podpisaniu umowy Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics S.A.

- Teren o powierzchni 26 ha wraz z przyległym doń Pirsem Rudowym będzie doskonałym miejscem na budowę profesjonalnego terminalu, dzięki któremu możliwe będzie nie tylko zwiększenie konkurencyjności samej spółki OT Logistics w obsłudze towarów agro, ale również zapewnienie w Porcie Gdańsk infrastruktury terminalowej dla tego typu ładunków na taką skalę, jakiej w chwili obecnej nie ma żaden inny okoliczny port – zapewniała Dorota Raben, prezes Portu Gdańsk.

Inwestycja w Gdańsku stanowi realizację celów emisyjnych wskazanych w prospekcie z 2013 r. Ma polegać na budowie terminala przeładunkowo-składowego, przystosowanego i wykorzystywanego do obsługi statków i ich ładunków w obrocie portowym, obsługi ładunków w relacjach lądowych oraz składowania.

- Nasz port będzie miał istotną przewagę konkurencyjną - ze względu na wyjątkowo dużą powierzchnię magazynową, jako najlepszy port agro na Bałtyku, gdański terminal będzie umożliwiał rozładowanie i załadowanie statku podczas jednego podejścia. Stworzymy dzięki temu unikalną ofertę, bowiem taka usługa pozwoli armatorom znacznie obniżyć koszty – tłumaczył Zbigniew Nowik. – Inwestycja w Gdańsku będzie istotna nie tylko dla naszej Grupy, ale również całej polskiej gospodarki. Pomoże bowiem – poprzez ograniczenie kosztów transportu – znacząco podnieść konkurencyjność naszego rolnictwa – dodaje.

Spółka oczekuje, że w pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, oraz że w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018−2020 zdolność ta zostanie podwojona. W 2014 r. porty OTL przeładowały łącznie ok. 8 mln ton ładunków.

– W kolejnych tygodniach planujemy przedstawi szczegółowe analizy oraz przygotowane w oparciu o nie plan inwestycyjny i harmonogram działań – mówi Zbigniew Nowik.

- Port Gdańsk od zarania dziejów był polskim portem morskim, który w znakomitej większości obsługiwał właśnie zboża. Dziś historia zdaje się zataczać krąg, bowiem niewykluczone, że już wkrótce nasz port za sprawą nowej inwestycji ponownie przywoływany będzie jako największy port polski do obsługi zbóż – podkreślała Dorota Raben.

Według warunków kontraktu, wartość stała opłaty czynszowej za nieruchomość wyniesie ok. 152 mln zł w całym okresie funkcjonowania umowy. Dodatkowo, w skład czynszu wejdzie część zmienna, która będzie zależna od ilości ładunku przeładowanego w terminalu.

Pod koniec lipca OTL poinformowała o 21 proc. akcji spółki Luka Rijeka, największego chorwackiego portu morskiego. Transakcja miała na celu wzmocnienie pozycji Spółki w korytarzu transportowym północ-południe. W lipcu 2014 r. OTL przejęła 100 proc. udziałów w Bałtyckim Terminalu Drobnicowym Gdynia (obecnie - po zmianie nazwy - OT Port Gdynia; OTPG). Ponadto w skład Grupy Kapitałowej OT Logistics wchodzą porty morskie w Świnoujściu (OT Port Świnoujście; OTPŚ) i Kołobrzegu, porty śródlądowe we Wrocławiu i Opolu oraz terminal przeładunkowy w Krównikach k/Medyki w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 0,13% 21 paź
 Cynk 3584,00 $ tona 0,03% 21 paź
 Aluminium 3013,00 $ tona -1,66% 21 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.