Terminal LNG w Świnoujściu jest gotowy na przyjęcie pierwszego transportu gazu z metanowca, który płynie do Polski z Kataru.
Metanowiec opuścił katarski port Ras Laffan w ostatni piątek i zmierza już do polskiego gazoportu. Jego dotarcie jest zapowiadane na 11 grudnia.
Qatargas przetransportuje do Polski ponad 200 tysięcy m sześc. paliwa. Zaledwie kilka dni temu, po przeprowadzeniu kontroli terminalu w Świnoujściu, katarskie przedsiębiorstwo potwierdziło, że obiekt jest gotowy do odbioru pierwszej partii skroplonego gazu w połowie grudnia.
Gazoport w Świnoujściu jest jedną z największych polskich inwestycji energetycznych w ostatnich latach. Został oficjalnie otwarty we wrześniu br. przez ówczesną premier Ewę Kopacz.
Terminal LNG w Świnoujściu to terminal importowy, który umożliwia rozładunek skroplonego gazu ziemnego do dwóch dużych zbiorników. Zdolność regazyfikacyjna terminalu wyniesie 5 mld m sześc. rocznie.
Projekt, który wyniósł 940 mln dolarów ma początkową zdolność regazyfikacji 2,04 mln ton rocznie (MTA), które wystarczą, aby zaspokoić jedną trzecią rocznego zapotrzebowania Polski na gaz.
Operator terminalu Polskie LNG spodziewa się osiągnąć pełne wykorzystanie gazoportu w 2018 roku, gdy infrastruktura transgraniczna zostanie ukończona.
Tymczasem, jak poinformowała premier Beata Szydło, rozważana jest koncepcja budowy w Polsce drugiego gazoportu na Bałtyku w celu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej