• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Terminal promowy w Świnoujściu prawie skończony

26.05.2015 08:14 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Terminal promowy w Świnoujściu prawie skończony
Terminal promowy w Świnoujściu prawie skończony - GospodarkaMorska.pl

Prace na lądzie są niemalże skończone, obecnie trwa sprawdzanie instalacji i systemów, nadszedł też czas na końcowe czynności wykończeniowe. Najtrudniesza część realizacji dotyczy części nawodnej – umacniania dna. Wylewany jest betonowy materac, montuje się pale, odbojnice i ścianki. Oprócz terminalu powstał także najnowocześniejszy i największy rękaw pasażerski w portach europejskich, służący do komunikacji pomiędzy statkiem a galerią pasażerską.

Nowe nabrzeże terminalu będzie miało długość 242,15 m, głębokość techniczna basenu portowego przy nabrzeżu wyniesie 12 m. Do budowy zużyto 600 stalowych i żelbetonowych pali, których łączna długość to 11 km. Podczas budowy wykonano ponad 1 000 t zbrojenia, a powierzchnię zalano 6,5 tys. m sześc. betonu. Profil zastosowany do budowy ścianki jest pierwszym takim rozwiązaniem zastosowanym w Europie. Wykonano ponad 7000 m2 wysokoelastycznej izolacji przeciwwodnej, czyli tyle ile powierzchnia boiska do piłki nożnej. Do montażu pomostu dziobowo-rufowego wykorzystano jeden z największych na świecie dźwigów pływających, który ma nośnosć do 900 ton.

Do wykonania dna terminalu została zastosowana nowatorska metoda, coraz częściej stosowana w Europie. Jednak po raz pierwszy prace prowadzone są na tak dużej głębokości. Postęp prac jest w dużej mierze uzależniony jest od warunków pogodowych, stąd lekkie opóźnienie w budowie.

Częścią inwestycji wchodzącą w zakres powstania stanowiska portowego jest również budowa galerii pasażerskiej, która będzie połączona z nowym terminalem rękawem pasażerskim, o szerokości 3,6 m  i długości 2,5 m. Do wykonania przeszkleń na galerii oraz klatki  potrzebowano 2000 m2 szyb. Przeszklenia te wykonane są ze specjalnych szyb hartowanych o grubości 12 mm barwionych na niebiesko. Stworzono estakadę samochodową z ruchomymi pomostami: bocznym i dziobowo-rufowym oraz sterownię obsługującą pracę pochylni. Plan inwestycyjny zakłada wykonanie umocnienia dna przy nabrzeżu, powiększenie infrastruktury drogowej, parkingów i placów manewrowych.

Projekt o nazwie "Rozbudowa południowej części portu w Świnoujściu" współfinansowany jest z Funduszu Spójności w ramach działań na rozwój transportu morskiego. Wartość całego zadania to kwota 152 725 342,70 zł, a wartość dofinansowania na realizację inwestycji to 70 880 000 zł.

Inwestycja ta jest wyjściem naprzeciw aktualnym trendom przewozów promowych na Bałtyku i oczekiwaniom armatorów, którzy wprowadzają do eksploatacji coraz większe jednostki. W ten sposób na terminalu promowym w Świnoujściu powstaje nowe stanowisko promowe nr 1, które umożliwi cumowanie i obsługę promów typu RO-PAX o maksymalnej długości 220m. Dzięki temu, nowopowstała infrastruktura portowa poprawi pozycję konkurencyjną świnoujskiego terminalu na rynku przewozów promowych.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 36141,00 $ tona 0,49% 2 sie
 Cynk 3043,00 $ tona 0,13% 2 sie
 Aluminium 2635,00 $ tona 0,42% 2 sie
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.