• <
HARTWIG SZCZECIN

Slow steaming może zmniejszyć emisję zanieczyszczeń na statkach o jedną trzecią

PMK

18.10.2017 15:53 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Slow steaming może zmniejszyć emisję zanieczyszczeń na statkach o jedną trzecią
Slow steaming może zmniejszyć emisję zanieczyszczeń na statkach o jedną trzecią - GospodarkaMorska.pl

Emisja gazów cieplarnianych przez masowce, kontenerowce i tankowce może być obniżone o 33 proc., jeżeli te jednostki będą pływały wolniej – wynika z najnowszych badań Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

Slow steaming to koncepcja zakładająca, że statek porusza się z niższą od maksymalnej prędkością, co podyktowane jest względami ekonomicznymi – statek zużywa wówczas mniej paliwa. To rozwiązanie pozwalało dotąd zaoszczędzić od 3 do 7 proc. paliwa w trakcie eksploatacji siłowni pod mniejszym obciążeniem.

Oprócz zmniejszania emisji slow steaming ma też inne zalety – czytamy w badaniu. Ma on doprowadzić do większego zatrudnienia i wzrostu gospodarczego w krajach skupiających się na budowie statków. IMO przewiduje, że produkcja statków może wzrosnąć o ponad 30 proc., by dorównać zapotrzebowaniu światowego handlu.

- Wprowadzenie przepisów o zwolnieniu prędkości statków będzie kluczem do sukcesu dla strategii zmniejszania emisji IMO. Jedynie zmniejszenie prędkości może doprowadzić do żeglugę do wykonania postanowień Porozumienia Paryskiego. Szybkie obniżenie emisji dwutlenku węgla jest ważne także dla długofalowej strategii ograniczania emisji tego gazu, gdyż daje branży czas na wprowadzenie innych, tańszych sposobów radzenia sobie z ekologicznymi wyzwaniami – powiedział John Maggs, prezes  Clean Shipping Coalition.

Masowce, kontenerowce i tankowce odpowiadają za 52 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych przez żeglugę. Wyniki badań będą dodatkowo omawiana na przyszłotygodniowym zebraniu IMO. Organizacja będzie pracowała nad strategią redukcji emisji na rok 2018. Wtedy może dowiemy się, czy limit prędkości dla statków zostanie wprowadzony.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39475,00 $ tona -1,13% 2 gru
 Cynk 3293,00 $ tona -0,06% 2 gru
 Aluminium 2654,00 $ tona -0,56% 2 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.