PMK
Emisja gazów cieplarnianych przez masowce, kontenerowce i tankowce może być obniżone o 33 proc., jeżeli te jednostki będą pływały wolniej – wynika z najnowszych badań Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Slow steaming to koncepcja zakładająca, że statek porusza się z niższą od maksymalnej prędkością, co podyktowane jest względami ekonomicznymi – statek zużywa wówczas mniej paliwa. To rozwiązanie pozwalało dotąd zaoszczędzić od 3 do 7 proc. paliwa w trakcie eksploatacji siłowni pod mniejszym obciążeniem.
Oprócz zmniejszania emisji slow steaming ma też inne zalety – czytamy w badaniu. Ma on doprowadzić do większego zatrudnienia i wzrostu gospodarczego w krajach skupiających się na budowie statków. IMO przewiduje, że produkcja statków może wzrosnąć o ponad 30 proc., by dorównać zapotrzebowaniu światowego handlu.
- Wprowadzenie przepisów o zwolnieniu prędkości statków będzie kluczem do sukcesu dla strategii zmniejszania emisji IMO. Jedynie zmniejszenie prędkości może doprowadzić do żeglugę do wykonania postanowień Porozumienia Paryskiego. Szybkie obniżenie emisji dwutlenku węgla jest ważne także dla długofalowej strategii ograniczania emisji tego gazu, gdyż daje branży czas na wprowadzenie innych, tańszych sposobów radzenia sobie z ekologicznymi wyzwaniami – powiedział John Maggs, prezes Clean Shipping Coalition.
Masowce, kontenerowce i tankowce odpowiadają za 52 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych przez żeglugę. Wyniki badań będą dodatkowo omawiana na przyszłotygodniowym zebraniu IMO. Organizacja będzie pracowała nad strategią redukcji emisji na rok 2018. Wtedy może dowiemy się, czy limit prędkości dla statków zostanie wprowadzony.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny