W czwartek (24.09), wraz z zawinięciem jednostki Europa z 608 osobami na pokładzie, w Porcie Gdańsk oficjalnie zakończył się kolejny sezon wycieczkowy 2015.
Sezon, zapoczątkowany równo 4 miesiące temu zawinięciem jednostki Serenissima, zamknął się ostatecznie liczbą 25 zawinięć i 10 814 pasażerów obsłużonych w Porcie Gdańsk. To nieco gorsza statystyka niż w roku poprzednim, jednak większość portów akwenu Morza Bałtyckiego od samego początku przewidywała, że rok bieżący przyniesie nieco słabsze wyniki w porównaniu z rokiem ubiegłym. Pomimo tego w Gdańsku nie obyło się bez rekordów.
Już dziś wiadomo, że rok 2015 był jak dotąd najlepszym w historii, jeśli chodzi o wielkość obsłużonych statków. Ich średnia długość wyniosła bowiem aż 172 metry, podczas gdy dla porównania jeszcze 5 lat temu średnia ta kształtowała się na poziomie 143 metrów, a dekadę temu - na poziomie zaledwie 122 metrów.
Inny rekord dotyczył średniej liczby pasażerów na jedno zawinięcie. W zakończonym właśnie sezonie średnio na jeden statek przypadało aż 433 pasażerów, co było drugim w historii tak dobrym wynikiem w Porcie Gdańsk. Jedynie w roku 2003 zanotowano nieco lepszy rezultat, bowiem wówczas średnia liczba pasażerów na statek wynosiła 481 osób.
Największą jednostką, która zawinęła w tym roku do Gdańska był statek Marina z 1223 osobami na pokładzie oraz Ocean Dream, który przywiózł do Gdańska 1023 pasażerów.
Za kolejną dobrą wiadomość uznać należy liczbę statków pasażerskich zaawizowanych już na rok kolejny. Na ten moment takich jednostek mamy już 24, co w praktyce oznaczać może bardzo duży wzrost liczby zawinięć statków pasażerskich na rok przyszły. Zwyczajowo apogeum awizacji statkowych przypada na końcówkę roku. Jeśli zatem już dziś awizacja statków pasażerskich w Gdańsku opiewa na 24 jednostki, nie można wykluczyć, że rok kolejny przyniesie Gdańskowi rekordową liczbę cruiserów, a co za tym idzie i turystów przybywających na tego typu jednostkach. Taka kolej rzeczy jest tylko potwierdzeniem na ogromną atrakcyjność i popularność Gdańska wśród turystów morskich.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek