PMK
Rewolucja w zarządzaniu danymi w żegludze i odpowiedzialność ekologiczna będą głównymi tematami poruszanymi na targach morskich Europort 2017 w Rotterdamie, które potrwają od 7 do 10 listopada.
Targi mają przyciągnąć około 30 tys. gości, a wystawi się na nich 1,1 tys. firm i podmiotów z Europy. Na wydarzeniu zaprezentują się też firmy z Polski, w tym: stocznia Remontowa, Grupa Mars Shipyard & Offshore, stocznia Nauta, stocznia Gryfia oraz firma Nowa Polska, producent wysokiej jakości szpilek izolacyjnych.
Tematyka targów będzie orbitowała wokół trzech głównych tematów: zarządzanie danymi (Big Data), nowe wyzwania ekologiczne i czynnik ludzki w żegludze.
- Każdy z tych tematów jest zupełnie inny, ale wszystkie z nich mają jeden wspólny wątek: to od nich zależy przyszłość światowej żeglugi i przemysłu stoczniowego. Dlatego wybraliśmy taką tematykę naszego wydarzenia. Chcemy przekazać dużą wiedzę w tym zakresie – powiedział Raymond Siliakus, menedżer targów.
Już niedługo armatorzy będą mogli korzystać z lepszych prognoz rynkowych, dzięki analizie tzw. Big Data - zmiennych i różnorodnych zbiorów danych, których przetwarzanie i analiza jest trudna ale jednocześnie wartościowa. Korzystanie z aplikacja big data i procesów optymalizacyjnych to przyszłość światowej logistyki. Dzięki nowoczesnym programem decyzja o tym, gdzie ma być umieszczony kontener, który jest rozładowywany w porcie zajmuje mniej niż sekundę.
Obecne najnowocześniejsze technologie są w stanie zarządzać większością operacji portowych: zarządzaniem powierzchni magazynowej, operacjami dźwigów i suwnic, a dalej decydowaniem, gdzie ma być dalej ładunek przeniesiony: do pociągu czy TIRa. Taka technologia jest używana między innymi w porcie w Hamburgu. Najnowszym przykładem wykorzystania Big Data jest wspólny projekt stoczni Hyundai Heavy Industries z gigantami informatycznymi: Intelem i Microsoftem. Firmy chcą stworzyć wiele rozwiązań dla przesyłu danych w żegludze.
Dużo czasu na targach będzie także poświęcone technologiom przyjaznym środowisku. W zeszłym roku Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) zablokowała wprowadzenie kolejnego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, ale kolejne takie regulacje czekają żeglugę już w 2020 roku.
- Nasz przekaz na targach będzie jasny: czysta i wydajna żegluga oznacza zyskowny i stabilny biznes – mówi Siliakus.
Na targach będzie także omawiany obecny kryzys pracowniczy w żegludze, a konkretniej brak nowych pracowników chętnych do zatrudniania się w tej branży. Brytyjski departament transportu przewiduje, że do 2021 roku będzie brakowało 3,5 tys. mechaników i oficerów pokładowych. Na całym świecie, według badań BIMCO, ma brakować z kolei 147,5 tys. oficerów.
Więcej informacji o targach Europort 2017 można znaleźć na stronie: www.europort.nl.
Floty pod kosmicznym nadzorem. Wzrośnie bezpieczeństwo statków, załóg i ładunków
DNV potwierdza oszczędność energii na pierwszym na świecie statku wyposażonym w WindWings
Mitsui O.S.K. Lines wdraża napęd wiatrowy Wind Challenger na kolejnym ze swoich statków
Corvus Energy dostarczy systemy akumulatorowe dla 10 nowych holowników obsługujących Kanał Panamski
Tunel podnosi znaczenie Świnoujścia w Europie
Hapag-Lloyd stawia na Gdańsk