• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rozwój transportu towarów koleją możliwy, jeśli nie będzie droższy od drogowego

pc

27.09.2017 16:38 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rozwój transportu towarów koleją możliwy, jeśli nie będzie droższy od drogowego

Partnerzy portalu

Rozwój transportu towarów koleją możliwy, jeśli nie będzie droższy od drogowego - GospodarkaMorska.pl

Warunkiem rozwoju towarowego transportu kolejowego w Polsce jest nie tylko poprawa infrastruktury, ale też zrównanie jego kosztów z transportem drogowym - uważa honorowy przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei, dr Adam Wielądek.

Ekspert był jednym z uczestników debaty "Co hamuje przewozy towarowe?", która odbyła się w środę podczas 12. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.

"Przewoźnicy kolejowi za każdy przejechany kilometr, niezależnie od tego, w jakim stanie są tory, muszą płacić stawki dostępu. W przypadku przewoźników drogowych działa w Polsce system via toll, obejmujący ok. 20 procent dróg krajowych i autostrad, a reszta jest bezpłatna. W niektórych skrajnych przypadkach stawki dla transportu drogowego są 40-krotnie niższe niż dla kolei" - mówił Wielądek.

Jego zdaniem, na tym samym rynku transportowym przewoźnicy powinni być traktowani w sposób jednakowy. "To jest prawda wielokrotnie powtarzana, tylko nic się w tej sprawie specjalnie nie dzieje" - ocenił.

Wielądek podkreślił, że przewozy towarowe koleją muszą się też zmagać w Polsce z gorszym stanem infrastruktury. "Stan infrastruktury kolejowej w stosunku do drogowej jest nieporównywalny. To powoduje, że średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce wynosi ok. 20 km/h, co jest nie do przyjęcia" - nadmienił.

"W ciągu 10 lat od 2005 r. z chwilą wejścia Polski do Unii Europejskiej liczba dróg w kraju wzrosła o ok. 40 tysięcy kilometrów. Jednocześnie w tym samym czasie długość linii kolejowych spadła z 20,3 tysięcy kilometrów do 19,2 tysięcy. Pogorszyła się też dostępność transportu kolejowego: w ciągu dekady z prawie dwóch tysięcy bocznic zostało nieco ponad tysiąc. Od czasu przystąpienia Polski do UE przewozy towarowe wzrosły o ponad 0,5 miliarda ton. I cały ten przyrost przeszedł na drogi. I ponadto, 60 milionów ton ładunków przewożonych wcześniej przez kolej także przeszło na drogi" - przypomniał.

Ekspert zwrócił też uwagę na pozytywne tendencje w transporcie intermodalnym. "Dziesięć lat temu zaledwie 2 proc. ładunków przewożono w tym systemie koleją, w 2016 było to już 5,8 proc. To jest tendencja, patrząc na kraje zachodnie i USA, która może pomóc w rozwiązaniu problemu, przed jakim stoją dziś przewozy towarowe" - stwierdził.

Członek zarządu PKP SA Mirosław Antonowicz przyznał, że udział w rynku transportowym kolei ciągle spada.

"Odwrotna tendencja jest w transporcie intermodalnym. Rok do roku mamy w tym segmencie dynamikę rzędu 30 procent. I pojawia się problem spójności transportu kolejowego. Mimo, że modernizujemy szlaki tj. infrastrukturę liniową, to nie ma wciąż zwartego systemu: +wejścia+ i +wyjścia+ czyli terminalu na początku i końcu transportu. Póki co mamy w Polsce samoistny rozwój terminali - jest ich 36 - tworzone są komercyjnie przez samodzielnych operatorów, a Grupa PKP posiada sześć terminali. Problem polega jednak na jakości tych terminali i ich wyposażeniu. Ich liczba jest też niewystarczająca" - ocenił Antonowicz.

Pierwszy zastępca naczelnika spółki Białoruskie Koleje Igor Shilov poinformował, że u naszego wschodniego sąsiada przewozy towarowe koleją odnotowały duży wzrost. "W tym roku w kierunku Europy i Chin przewieziemy 250 tysięcy kontenerów tj. 100 razy więcej w 2011 roku" - podał.

Przyznał, że transport kolejowy z Polską utrudniają zatory na granicy w Brześciu.

"Zaproponowaliśmy uruchomienie nowych przejść granicznych. Z przykrością muszę stwierdzić, że w lipcu, sierpniu i wrześniu na przekazanie po stronie białoruskiej oczekiwało do Polski 5,2 tysięcy wagonów i większość problemów z tym związanych leży po polskiej stronie. Żeby naprawić tę sytuację poprosiliśmy PKP Cargo, aby wprowadzić zapisy w naszych kontraktach dotyczące odpowiedzialności materialnej, jeśli wagony nie zostaną przyjęte" - powiedział Shilov.

W rozpoczętych we wtorek 12. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO uczestniczy 700 wystawców z 25 krajów. Impreza potrwa do piątku.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.