70 statków o łącznej nośności 4 mln ton w jeden dzień – to nowy rekord Kanału Sueskiego. Konwój 34 statków, który płynął od strony północnej minął 36 statków od południa. Rekord został ustanowiony we wtorek (9.09).
Duński kontenerowiec Mathilde Maersk o nośności 200 tys. ton to największy statek, który tego dnia od północy przepływał przez kanał, a od strony południowej mijał go gigant Barzan, również o nośności 200 tys. ton (największe do tej pory wejście od południa).
Władze egipskie mają nadzieję, że do 2023 r. Kanał Sueski wygeneruje 13,4 miliardów dol. przychodu. Docelowo ma też zwiększyć się transfer statków z 45 do 97 dziennie. Od momentu inauguracji Nowego Kanału Sueskiego, która miała miejsce 6 sierpnia, płynęły tą drogą w sumie 194 statki.
Nowy Kanał Sueski – najważniejsze fakty:
1. Kanał Sueski łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, oferując najszybsze połączenie między Azją a Europą (skraca czas podróży średnio o 15 dni). Kanałem zarządza spółka Suez Canal Authority (CSA), która jest w całości własnością egipskiego rządu od 1956 roku.
2. Nowy kanał powstał obok historycznego i mierzy 35 km długości. Dzięki jego budowie możliwy jest ruch dwustronny.
3. Obiekt powstał w rok, zamiast planowanych trzech lat. Nad jego konstrukcją pracowało 43 tys. ludzi. Dzięki rozbudowie jednostki przemieszczają się przez kanał w 11 godzin zamiast poprzednich 18 godzin.
4. Jego wodami przepływa ok. 7 proc. światowego handlu morskiego. Egipski rząd zakłada, że w 2023 roku dziennie przez kanał będzie przepływać 97 jednostek (obecnie 49).
5. W 2023 roku roczne dochody CSA mają wzrosnąć z 5,1 mld do 13,2 mld dolarów. Część ekonomistów nie wierzy jednak w te zapewnienia.
6. By sfinansować ten ogromny projekt, rząd zebrał 8,5 mld dolarów od Egipcjan, którzy zakupili obligacje z prawem do kwartalnej dywidendy w wysokości 12 proc. Rząd liczy, że Nowy Kanał podwoi wpływy z handlu i zapewni milion nowych miejsc w pracy.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego