• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Puls Biznesu: Centralny Terminal Intermodalny i Centralny Port Lotniczy pochłoną 35 mld zł

mk

05.04.2017 16:12 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Puls Biznesu: Centralny Terminal Intermodalny i Centralny Port Lotniczy pochłoną 35 mld zł

Partnerzy portalu

Puls Biznesu: Centralny Terminal Intermodalny i Centralny Port Lotniczy pochłoną 35 mld zł - GospodarkaMorska.pl

CPK to nie tylko przewozy pasażerskie, ale również hub transportowy o wymiarze regionalnym. Wkrótce rząd powoła pełnomocnika do tego projektu –pisze czwartkowy "Puls Biznesu".

Jak podaje gazeta, najpewniej po Wielkanocy zostanie powołany pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), czyli Centralnego Portu Lotniczego (CPL) i Centralnego Terminala Intermodalnego. Rozporządzenie o stworzeniu takiego stanowiska przygotowuje Ministerstwo Rozwoju. Z informacji "PB" wynika, że pełnomocnikiem może zostać Mikołaj Wild, były wiceminister skarbu. "Nie komentuję" - ucina Mikołaj Wild.

Według "PB" koszty budowy CPL to ok. 20 mld zł. 75-80 proc. tej kwoty ma zapewnić zagraniczne finansowanie, m.in. z EBI, EBOR czy innych banków. Resztę zapewni Polski Fundusz Rozwoju (PFR) lub inni inwestorzy, np. PPL, operator m.in. Lotniska Chopina czy międzynarodowe fundusze inwestujące w projekty infrastrukturalne.

Do 15 mld zł będą kosztować komplementarne inwestycje obejmujące m.in. budowę linii kolejowych. W tym przypadku unijne fundusze mogą sięgnąć nawet 70-80 proc. Możliwe jest np. dofinansowanie z drugiej edycji programu Connecting Europe Facility, który m.in. wspiera budowę infrastruktury transportowej.

Według wstępnego planu, realizacja projektu potrwa 9-10 lat.

"To najbardziej optymistyczna wersja, absolutne minimum, zakładające duży poziom sprawności i np. wykorzystanie gotowego projektu lotniska. Cały cykl inwestycyjny może zająć 12 lat" - przewiduje jednak źródło "PB" z rządu.

"PB" podaje, że po przejęciu decyzji prace koncepcyjne mają trwać rok, a równolegle zostaną przygotowane specustawy. Prace projektowe, które będą prowadzone równolegle z organizowaniem finansowania, zajmą trzy lata. Kolejne trzy lata trzeba będzie poświęcić na: wybór dostawcy, wywłaszczenia i przesiedlenia. Prace budowlane to 4,5-5,5 roku.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.