pc
Stalowe przęsła zwodzone, które są głównymi elementami mostu w Sobieszewie zostały odzyskane od Vistalu. Od poniedziałku, 19 marca na nabrzeżu pochylniowym w Gdyni wznowiono prace, za które teraz odpowiada Metrostav a.s., lider konsorcjum budującego most.
– Dzisiaj możemy powiedzieć, że trwające wiele miesięcy negocjacje z Vistalem zostały zakończone sukcesem. Naszym partnerem był ustanowiony przez sąd zarządca. Cieszymy się, że możemy wznowić prace przy przęsłach zwodzonych mostu. Bardzo zależy nam, aby most w Sobieszewie powstał jak najszybciej i dlatego ruszamy z intensywnymi pracami – mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.
W ciągu ostatniego tygodnia dwa przęsła, ważące łącznie 600 ton, zostały przetransportowane drogą wodną na teren nabrzeża pochylniowego w Gdyni. Dzisiaj wznowiono prace, za które odpowiadać będzie teraz lider konsorcjum Metrostav a.s. Docelowo przy przęsłach pracować będzie około 60 osób.
Przypomnijmy, że do tej pory wykonano 85% konstrukcji przęseł zwodzonych, gdyż prace zostały wstrzymane we wrześniu ze względu na trudną sytuację firmy Vistal Gdynia S.A.
Na terenie nabrzeża są już rusztowania i trwają prace. Najpierw przęsła zostaną poddane dokładnemu zinwentaryzowaniu oraz określeniu stanu. Kolejnym, dość długotrwałym etapem będą prace związane z zabezpieczeniem antykorozyjnym konstrukcji. Następnie zostaną dospawane elementy bezpieczeństwa i części pylonów. Na końcu zaś, w całości, przęsła zostaną przetransportowane drogą wodną do Sobieszewa.
– Równocześnie w Sobieszewie trwają prace przy budowie dwóch komór przęseł na których opierały się będą zwodzone części mostu. Zakończenie tego etapu zbiegnie się w czasie z przetransportowaniem przęseł zwodzonych. Również prace przy układzie drogowym zmierzają ku końcowi – mówi Piotr Czech, kierownik projektu z ramienia DRMG.
Każde z przęseł waży ok 300 ton, ma 37 m długości i 16 m szerokości.
Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi tam most pontonowy, który często jest zamykany i obowiązuje na nim ograniczenie prędkości do 20 km/h. Nowa konstrukcja natomiast ma mieć 173 metry długości, ze skrzydłami – 181,5 m, a czas otwierania przęseł będzie wynosił dwie minuty.
Poza wiaduktem i nową, prawie 1-kilometrową drogą, powstanie budynek służący do obsługi mostu. Zaplanowano też m.in. przebudowę skrzyżowania ulic Nadwiślańskiej-Turystycznej i Drogi Wojewódzkiej 501 oraz przebudowę skrzyżowania ulic Sobieszewskiej-Łąkowej-Piaskowej.
Inwestycja kosztować będzie 57 112 606,97 zł.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych