mk
Zysk brutto portów w 2017 r. wyniósł ponad 62 mln zł – poinformował w poniedziałek Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jak podały władze spółki, to najlepszy wynik portów od lat.
To pierwszy tak dobry wynik portów od dziesięciu lat - powiedziała prezentując wyniki dyrektor ds. finansowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Joanna Habelman. Jak dodała, zysk brutto w 2017 r. wyniósł ponad 62 mln zł. Z kolei zysk na poziomie operacyjnym sięgnął 41 mln zł.
"Tym bardziej się cieszymy, że wynik ze sprzedaży, czyli ten najważniejszy z naszej podstawowej działalności gospodarczej, wyniósł ponad 42 mln zł" – powiedziała dziennikarzom Habelman. Dodała, że przychody wzrosły w 2017 r. w porównaniu do 2016 r. o ponad 14 proc. Jej zdaniem "to się przełożyło na dobre wyniki ekonomiczne".
"Modelowo 2017 r. przeprowadziliśmy, bo podnieśliśmy przychody i obniżyliśmy koszty" – powiedział z kolei prezes Zarządu Portów Dariusz Słaboszewski.
"Nie jesteśmy bezpośrednio odpowiedzialni za sam przeładunek, ale naszą rolą jest stworzenie takich warunków, aby port żył przeładunkami i aby one rosły z miesiąca na miesiąc, co też zostało zrealizowane w ubiegłym roku i taka tendencję utrzymujemy w pierwszym kwartale br." – dodał.
Dobre wyniki finansowe to efekt m.in. większych przeładunków. Porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały w 2017 r. 25 mln 400 tys. ton towarów. To rekordowy wynik, o ponad 5 proc. lepszy niż w 2016 r. Wzrosły przede wszystkim przeładunki rudy i paliw oraz tzw. drobnicy. Port zanotował też wzrost przeładunków kontenerów.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej