• <
HARTWIG SZCZECIN

Port Gdańsk coraz bardziej konkuruje z największymi europejskimi portami (foto, wideo)

pc

25.07.2017 15:43 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk coraz bardziej konkuruje z największymi europejskimi portami (foto, wideo)
Port Gdańsk coraz bardziej konkuruje z największymi europejskimi portami (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

W Polsce jesteśmy liderem, mamy ponad 50% rynku, i coraz śmielej „nadgryzamy” konkurencję z dotychczasowych wielkich portów, takich jak Hamburg, Rotterdam i Antwerpia – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury. Jak zaznaczył, taki trend utrzyma się przez najbliższe lata, a znaczenie Portu Gdańsk wzrośnie nie tylko na Bałtyku, ale i w całej Europie. Świadczą o tym m.in. kolejne rekordowe przeładunki. Łącznie w I półroczu 2017 r. Port Gdańsk przeładował ponad 18,5 mln t. To najlepszy wynik w historii.

Dominującą i jednocześnie rekordową grupą w strukturze przeładunku w I półroczu 2017 r. była tzw. drobnica (+ 10,5 % rdr.). Zwiększył się także wolumen ładunków kontenerowych, wyrobów z grupy stalowej oraz liczba przeładowywanych samochodów. Obecnie można mówić o wzroście o ponad 3,6 % w stosunku do I połrocza 2016 r.

– Myślę, że to splot kilku czynników. Przede wszystkim rosnącej gospodarki, większego zainteresowania Portem Gdańsk i nieustannie rozwijającej się infrastruktury. Mają na to także wpływ zmiana filozofii zarządu, przestawienie portu na tryb bardziej handlowy oraz maksymalne wykorzystanie potencjału, kóry mamy, zarówno jeśli chodzi o tereny, jak i infrastrukturę oraz pracowników zatrudnionych w porcie – tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.

W czerwcu tego roku Port Gdańsk osiągnął także największy wynik miesięczny w swojej historii – przeładowano ponad 3,6 mln t. Pod względem struktury w ubiegłym miesiącu ładunki suche stanowiły 22%, płynne 35%, a drobnicowe 43%. Sama tylko drobnica w stosunku do I półrocza 2016 r. zyskała wynik lepszy o ponad 1/4. Wzrosła także liczba pasażerów obsługiwanych przez jednostki portu.

– W drugim półroczu tego roku do portu raz w tygodniu będą wpływały dwa liniowce oceaniczne, do tego przewidujemy zwiększony wolumen samochodów i dobrą kampanię zbożową. Planujemy także nowe inwestycje, m.in. Terminal Cukrowy, który, być może jeszcze nie w tym roku, ale już za chwilę przyczyni się do zwiększenia obrotu – mówi Osowski.

Port Gdańsk, wypracowując niemal 6% PKB, plasuje się wśród największych i najważniejszych przedsiębiorstw w Polsce. Jest także kluczowym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym oraz strategiczną jednostką na Morzu Bałtyckim.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40187,00 $ tona 1,80% 3 gru
 Cynk 3323,00 $ tona 0,91% 3 gru
 Aluminium 2647,00 $ tona -0,26% 3 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.