• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego znów przełożone

Paweł Kuś

05.02.2016 11:09 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego znów przełożone
Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego znów przełożone - GospodarkaMorska.pl

Opóźnienie w rozbudowie Kanału Panamskiego sięgnie aż roku. Inwestycja zakończy się dopiero pod koniec czerwca – ogłosił w środę administrator obiektu, Jorge Luis Quijano. Robotnicy dopiero zakończyli naprawianie pęknięć, które powstały w czasie budowy nowych śluz.

Wykonawca inwestycji - Grupo Unidos por el Canal (GUPC) przeprowadza obecnie testy – ostatnią fazę projektu, przed jego otwarciem. Obecne opóźnienie to wskutek przecieku, który wykryto latem. Pęknięcie zauważono w nowej śluzie o nazwie Cocoli Locks. Rozbudowa Kanału Panamskiego miała kosztować początkowo 5,25 mld dolarów, ale już wiadomo, że koszty będą wyższe.

Otwarcie Kanału Panamskiego to będzie ważny moment dla światowej gospodarki morskiej. Nowe śluzy umożliwią bowiem przejście 1,3 tys. jednostek. Ostatnie prace mają być wykonane najpóźniej w styczniu. Przy poszerzaniu kanału pracuje 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzy ok. 200-250 nowych miejsc pracy.

Kanał Panamski umożliwiał dotąd pływanie tylko mały kontenerowcom, do 5 tys. TEU pojemności. Te statki są w tym momencie już nieopłacalne dla armatorów. Dlatego z nadzieją patrzą oni na rozbudowę, która pozwoli ich jednostkom o ładowności 5,4-9,9 tys. TEU (łącznie 980 statków) oraz powyżej 10 tys. TEU (149 statków) przeprawienie się przez ten obiekt. Już tylko 157 statków nie będzie w stanie przepłynąć przez instalację.

Większość jednostek poruszających się na szlaku Azja-Wschodnie Wybrzeże USA będzie przeprawiać się przez rozbudowany Kanał Panamski. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmie raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski.

Jorge Luis Quijano stwierdził w środowym oświadczeniu, że planuje już kolejną rozbudowę obiektu, wartą nawet 17 mld dolarów. Ma ona pozwolić na pływanie przez kanał jeszcze większym jednostkom.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39625,00 $ tona 0,13% 19 paź
 Cynk 3706,00 $ tona -2,83% 19 paź
 Aluminium 3175,00 $ tona -0,13% 19 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.