125,5 metra konstrukcji, ponad 2 tys. ton stali, dwa tory zamiast jednego – tak można opisać nowy most na Martwej Wiśle. Wczoraj zakończył się montaż tego obiektu. Most kolejowy ma być otwarty pod koniec tego roku.
Za pomocą specjalnej barki ogromny obiekt został zamontowany na przyczółkach po obu stronach rzeki. Cała operacja trwała kilka dni, gdyż konstrukcję trzeba było podnieść z poziomu wody aż na wysokość 7 metrów. Dopiero wtedy montażyści mogli oprzeć most na betonowych przyczółkach i go tam przytwierdzić.
Koszt budowy mostu to 35 mln zł. Dzięki nowej przeprawie wzrośnie bezpieczeństwo, a pociągi pojadą szybciej – do 100 km/h i będą mogły wieźć cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów – zamiast jednego – zwiększy się przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę, co zwiększy konkurencyjność Portu Gdańsk, w szczególności Portu Północnego, do którego prowadzi trasa przez most. Na przebudowie skorzysta również żegluga – wysokość mostu nad rzeką wyniesie ponad 8 metrów, a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów.
72 stalowe elementy mostu powstały w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej, a łączone były ze sobą na drugim końcu Polski, na nabrzeżu gdyńskiej stoczni „Nauta”. Średnia waga jednego elementu to 28 ton. Niezwykle widowiskowa część operacji – podnoszenie łuków i montaż podparć tymczasowych – odbyła się między 24 a 29 czerwca. Kolejny etap – spawanie łuków – trwał od 1 do 12 lipca br.
Budowa nowego mostu to fragment większej inwestycji – modernizacji linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Koszt całego przedsięwzięcia to 370 mln zł.
Budowa mostu w liczbach:
122 – tyle ton waży każdy z 58-u pali mostu
125,5 – tyle metrów długości ma nowa stalowa konstrukcja mostu
50 – tyle metrów będzie wynosić szerokość nowego toru wodnego
8 – jednostki o takiej wysokości będą mogły żeglować pod nową przepraw
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju