PMK
Nowe sojusze armatorskie spowodowały mnóstwo przetasowań w serwisach na całym świecie. Najbardziej na tym skorzystało część azjatyckich i europejskich portów.
Wśród beneficjentów zmian należy wymienić terminale kontenerowe w Szanghaju, Singapurze, Tanjung Pelepas (Malezja), Yantian i Ningbo (oba w Chinach), Laem Chabang (Tajlandia), Marsaxlokk (Malta) i Walencji (Hiszpania).
Z kolei porty w malezyjskim Klang, tajwańskim Kaohsiung, egipskim Port Said czy hiszpańskim Algeciras straciły dużo połączeń z/do Europy.
Obecnie wśród portów Północnej Europy najwięcej zawinięć kontenerowców z Azji notuje port Rotterdam, zaraz przed Hamburgiem. Z kolei port w Antwerpii notuje rekordowy wzrost przeładunków azjatyckich, aż o 1/3.
Nowe sojusze zmieniły także znaczenie kilku terminali i portów w stałych połączeniach Daleki Wschód - Morze Śródziemne. Najwięcej kontenerowców z Azji przyjmuje obecnie grecki port Pireus, należący do grupy Cosco, członka Ocean Alliance.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej