• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Nowatorskie rozwiązania w transporcie morskim

07.08.2015 09:24 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Nowatorskie rozwiązania w transporcie morskim
Nowatorskie rozwiązania w transporcie morskim - GospodarkaMorska.pl

W transporcie morskim coraz częsciej pojawiają się ciekawe rozwiązania, które są wynikiem rozwoju technologicznego. Fundacja Kongres Morski postanowiła zebrać kilka z nich, aby pokazać, iż także w gospodarce morskiej tworzy się nowatorskie przedsięwzięcia (infografika poniżej).

Zdalnie sterowany kontenerowiec

Norwerska firma DNV GL zaprezentowała nową koncepcję statku przeznaczonego do przewozu towarów (do 100 TEU) na krótkie dystanse (do 100 mil morskich). ReVolt jest uznawany za najbardziej ekologiczny, inteligentny oraz bezpieczny tankowiec nawet od tych tradycyjnych napędzanych ropą lub gazem.

Ale bycie elektrycznym zbiornikowcem to nie najważniejsza zaleta tego statku. Najbardziej rzuca się w oczy fakt, iż jest on… bezzałogowy. ReVoltem będzie można sterować niczym dronem – w sposób zdalny. Zautomatyzowany system nawigacyjny ma wykluczyć wszelkie ryzyko, które mogłoby wystąpić z winy człowieka. Według firmy DNV GL, tylko z tego tytułu armatorzy będą mogli zaoszczędzić milion dolarów w przeciągu roku.

Maksymalna prędkość tego kontenerowca ma wynieść 6 węzłów. Obecnie projekt ReVolt jest w fazie testów. Zaawansowane prace techniczne nad nim potrwają do 2018 roku.

Polska rewolucja w światowej nawigacji

Polska firma Sup4Nav przygotowała innowacyjne rozwiązanie minimalizujące ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego. Opracowała oprogramowanie, które na bazie informacji z urządzeń i systemów nawigacyjnych, przeprowadza analizę sytuacji i wyznacza bezpieczną trasę statku. W sytuacji zagrożenia kolizją, system sugeruje jaki manewr należy wykonać, aby jej uniknąć. Projekt został doceniony przez Komisję Europejską i otrzymał 50 tys. euro dotacji w ramach prestiżowego programu Instrument dla MŚP (H2020).

NAVDEC (Navigation Decision Support System) to oprogramowanie komputerowe, które wspiera nawigatora w podejmowaniu decyzji. Narzędzie gromadzi informacje pobrane z urządzeń i systemów nawigacyjnych znajdujących się na statkach (m.in. GPS, AIS, ARPA), analizuje je i przedstawia w czytelnej formie użytkownikowi. Na podstawie zgromadzonych danych system prowadzi statek bezpiecznymi trasami minimalizując ryzyko kolizji, a w przypadku spotkań statków podpowiada, który z nich ma pierwszeństwo. W sytuacji zagrożenia kolizją, program wyświetla informację na ekranie komputera pokazując manewr, który nawigator powinien wykonać. Zaproponowane rozwiązanie uwzględnia Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu. System sam nie steruje statkiem.

11 godzin podróży zamiast 22

6 sierpnia został otwarty Nowy Kanał Sueski. W jego pobliżu ma powstać strefa przemysłowo-logistyczna, która w przyszłości zapewni jedną trzecią wpływów gospodarczych Egiptu. Choć zdania na temat słuszności budowy nowego kanał są podzielone, nie ulega wątpliwości, że jest to istotna innowacja w transporcie morskim.

Nowy szlak wodny przebiega równolegle do Kanału Sueskiego. Mierzy 72 km długości: 35 km stanowi nowo-wykopany kanał, kolejne 37 km jest utworzone dzięki poszerzeniu i pogłębieniu istniejącego kanału. Celem prac jest zwiększenie przepustowości i umożliwienie przyjmowania większych statków.

Na pokonanie nowego szlaku potrzebne będzie tylko 11 godzin, podczas gdy tranzyt kanałem historycznym zabiera około 22 godzin. Ma to uczynić Kanał Sueski bardziej atrakcyjnym dla spedytorów, gdyż szybsze jego przebycie oznacza mniejsze wydatki na paliwo. Egipski rząd zakłada, że w 2023 roku dziennie przez kanał będzie przepływać 97 jednostek, a takiej liczbie nie sprostałby historyczny obiekt.

 "Przemycanie" statków pod mostem

Konstrukcja Kantelsluisa została wymyślona przez holenderskich inżynierów z Royal HaskoningDHV. Pozwala na "przemycanie" statków pod mostem i bezkolizyjne funkcjonowanie krzyżujących się dróg wodnych i samochodowych. Za jednym razem może przenieść 5 jachtów. Kantelsluis zasilany jest panelami słonecznymi. Jego budowa kosztowała 60 mln euro.

Podwodny hotel

Lovers Deep to luksusowa łódź podwodna, na której pobyt kosztuje 175 tys. funtów, czyli około milion złotych! Propozycja noclegowa raczej dla najbogatszych ludzi tego świata.

 

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 36141,00 $ tona 0,49% 2 sie
 Cynk 3043,00 $ tona 0,13% 2 sie
 Aluminium 2635,00 $ tona 0,42% 2 sie
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.