• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

NKT Victoria norweskim Statkiem Roku 2017. Jej kadłub powstał w Polsce

jk/PMK

30.05.2017 10:57 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski NKT Victoria norweskim Statkiem Roku 2017. Jej kadłub powstał w Polsce

Partnerzy portalu

NKT Victoria norweskim Statkiem Roku 2017. Jej kadłub powstał w Polsce - GospodarkaMorska.pl

Zaawansowany technologicznie kablowiec NKT Victoria niedawno opuścił norweską stocznię Kleven Verft AS i rozpoczął pracę przy północnym wybrzeżu Szkocji. Częściowo wyposażony kadłub jednostki powstał w ubiegłym roku w stoczni Crist.

Statek został przekazany nowemu armatorowi – NKT – 6 kwietnia. Nowemu, bo jednostka początkowo była budowana dla firmy ABB. We wrześniu ubiegłego roku ABB sprzedała swój biznes kabli wysokiego napięcia grupie NKT. Transakcja kosztowała 836 mln euro, a w jej skład wchodził nowy kablowiec.

NKT Victoria ma być najnowocześniejszym kablowcem do układania i serwisowania kabli podmorskich. Jednostka mierzy 140 m długości i 30 m szerokości. W polskim zakładzie powstał kadłub z nadbudówką i zainstalowaną częścią urządzeń i systemów ogólnookrętowych. Stępkę pod budowę statku położona 10 października 2015 roku.

Jako że statek powstawał pierwotnie na zamówienie ABB, na jego pokładzie znajdzie się wiele rozwiązań stworzonych przez tą firmę. Przykładem może być pokładowa sieć stałego napięcia oraz specjalny system rozdzielczy energii elektrycznej, które korzystają z jednego obwodu stałoprądowego do napędu statku. Dwa obrotowe bębny do składowania kabla (jeden pod pokładem głównym, drugi na pokładzie) pozwalają na zabranie jednorazowo 9000 ton kabla energetycznego. Statek ma dodatkowo pod pokładem zbiornik o ładowności 500 ton na kabel światłowodowy.

Dodatkowo jednostka jest wyposażona w pełny system automatyki ABB oraz trzy pędniki typu Azipod. Wszystkie te nowoczesne systemy pozwalają oszczędzić zużycie paliwa o 27 procent. Na pokładzie jednostki zainstalowane zostało także nowoczesne oprogramowanie do monitorowania ruchu i prognozowania.

Zwycięzcę plebiscytu poznaliśmy na targach Nor-Shipping, które odbywają się z Oslo. Nagrodę przyznaje norweskie czasopismo "Skipsrevyen" wraz z ekspertami branży morskiej. W finale konkursu znalazła się również jednostka, w budowie której również uczestniczyli Polacy. Chodzi o Windea Leibniz, statek do obsługi morskich farm wiatrowych (SOV). Jej kadłub został wybudowany w zeszłym roku również w stoczni Crist.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.