• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Monografia o Odrzańskiej Drodze Wodnej

25.01.2016 07:59 Źródło: własne
Monografia o Odrzańskiej Drodze Wodnej - GospodarkaMorska.pl

Jakie działania należy podjąć, aby Odrze przywrócić żeglowność na dawną miarę – rozmawiano w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W dyskusji uczestniczył m.in. Jerzy Materna Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Jan Stasiak i Zbigniew Antonowicz z Rady Interesantów Portu Szczecin, a także kpt.ż.ś. dr Krzysztof Woś - Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Podstawę do dyskusji stanowiło opracowanie zatytułowane „Możliwości wykorzystania transportu wodnego śródlądowego w obsłudze zespołu portowego Szczecin – Świnoujście” roboczo nazywane Strategią Odrzańską, wykonane na zlecenie ZMPSiŚ SA przez naukowców szczecińskich. Wyniki ich pracy zaprezentował podczas spotkania kierownik zespołu dr hab. Michał Pluciński prof. US.

Odra to naturalny szlak wodny, jednak z uwagi na lata zaniedbań, jej potencjał wykorzystywany jest w bardzo małym zakresie. Jednak jak pokazują przykłady innych portów jak Hamburg, czy Antwerpia transport śródlądowy stanowi doskonałe dopełnienie oferty tamtejszych portów. Analogiczne rozwiązania mogą znaleźć zastosowanie w obsłudze zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. Odrzańska Droga Wodna może być magnesem przyciągającym ładunki do naszych portów. Jednak by tak się stało potrzebne jest wskazanie działań, które należy podjąć w tym obszarze. A naprawdę warto, bowiem po użeglowieniu Odry Szczecin i Świnoujście zyskują dostęp do trzech najtańszych i najbardziej ekologicznych gałęzi transportu (morski, śródlądowy i kolejowy).

Jak zreferował prof. M. Pluciński autorzy monografii postawili sobie za cel główny stworzenie kompleksowego ujęcia analizowanego zagadnienia, które poza kwestiami infrastrukturalnymi, ujmie także takie kategorie ekonomiczne jak podaż i popyt oraz konkurencyjność kosztowo-czasowa przewozów transportem wodnym śródlądowym. W opracowaniu podjęto także aktualną problematykę poszukiwania konsensusu między racjami ekonomicznymi i środowiskowymi w realizacji zadań inwestycyjnych na drogach wodnych śródlądowych. Wykorzystano także studia przypadków współpracy transportu wodnego śródlądowego z wybranymi portami morskimi Europy Zachodniej. W rezultacie monografia składa się z siedmiu powiązanych ze sobą tematycznie rozdziałów. Zwieńczeniem rozważań przedstawionych w pracy jest rozdział siódmy, o charakterze postulatywnym, w którym dokonano identyfikacji pożądanych działań środowiska portowego w Szczecinie i Świnoujściu na rzecz podniesienia rangi gospodarczej ODW. Oprócz przedstawienia najważniejszych przesłanek dla realizacji rekomendowanych działań, działania te poddano szczegółowej charakterystyce oraz hierarchizacji, dzieląc je na działania zewnętrzne oraz działania w obszarze zespołu portowego.

Warto podkreślić, że w najbliższym czasie z inicjatywy szczecińskiego środowiska portowego powstanie stowarzyszenie „Odrą w świat”. Jego działania ukierunkowane będą na promowanie idei żeglownej Odry.

Spotkanie zakończyło uroczyste przekazanie monografii ministrowi Jerzemu Maternie, który podkreślił, iż jest to cenne opracowanie, bowiem daje obraz stanu obecnego i dostarcza argumentów do działań przyszłych. (Monika Woźniak-Lewandowska)

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 0,13% 21 paź
 Cynk 3584,00 $ tona 0,03% 21 paź
 Aluminium 3013,00 $ tona -1,66% 21 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.