Andrzej Czerwiński obiecuje ukończenie budowy gazoportu w Świnoujściu we wrześniu lub październiku tego roku - minister skarbu komentował stan realizacji inwestycji w radiowej Jedynce. Technologiczny rozruch terminalu LNG może trwać nawet do drugiego kwartału 2016 r.
- Dokończenie budowy gazoportu jest jednym z najważniejszych moich priorytetów - powiedział Czerwiński. - Zadania i odpowiedzialność za realizację tej inwestycji przyporządkowałem wiceministrowi Zdzisławowi Gawlikowi oraz inwestorowi zastępczemu, Janowi Halamowi.
Andrzej Czerwiński nie chciał ujawnić konkretnego terminu zakończenia inwestycji, potwierdził jednak, że na pewno nastąpi ono jeszcze w tym roku. - Czy to będzie wrzesień czy październik, negocjacje trwają. Moblilizacja inwestorów i wykonawców jest spora - dodał.
Minister oświadczył, że wkróce zostanie podpisany aneks umowy i dopiero wtedy możliwe będzie poznanie dokładnej daty ukończenia prac. Podreślił również znaczenie odpowiedniego przygotowania terminalu do ekspoloatacji. - Technologia gazoportu wymaga wcześniejszego schłodzenia tej instalacji. Gaz, który będzie przewożony będzie miał temperaturę minus 163 stopnie. Gdyby nie było tego wstępnego schłodzenia, to nastąpiłby taki sam efekt, jak po wlaniu wody do bardzo gorącego naczynia. Woda by wyparowała - tłumaczył Andrzej Czerwiński.
LNG w Świnoujściu miał być gotowy pierwotnie już latem 2014 r. W maju prace były zaawansowane w 98 proc. Jest to jedna ze sztandarowych inwestycji związanych z polskim bezpieczeństwem energetycznym.
Gazoport w liczbach
Realizacja inwestycji: 2010 - 2014
Powierzchnia portu zewnętrznego: 130 ha
Obsługiwane statki: max dł. 320 m, zanurzenie 12,5 m, pojemność 217.000 m3
Nowy falochron wschodni: 2 990 m dł.
Ostroga istniejącego falochronu wschodniego: 250 m dł.
Zdolność przeładunkowa terminalu: 5 mld m3 rocznie, w przyszłości: 7,5 mld m3.
Wielkość urobku z robót czerpalnych: 2 440 000 m3
-------
Terminal LNG to instalacja do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (ang. LNG - Liquefied Natural Gas). Proces regazyfikacji polega na przywróceniu gazu z postaci skroplonej do gazowej. W takiej postaci gaz jest przesyłany siecią gazociągów do odbiorców. Projekt wzmocni znacząco bezpieczeństwo energetyczne Polski i wpłynie na warunki importu gazu przez Polskę. Uruchomienie terminalu LNG pozwoli na dywersyfikację dostaw gazu ziemnego do Polski i kontraktowanie gazu pochodzącego od dostawców z różnych rejonów świata. Może się także przyczynić do obniżenia cen gazu ziemnego w regionie.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych