• <

Łódzkie i Świętokrzyskie mają współpracować przy modernizacji infrastruktury kolejowej

ew

07.03.2018 13:40 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Łódzkie i Świętokrzyskie mają współpracować przy modernizacji infrastruktury kolejowej
Łódzkie i Świętokrzyskie mają współpracować przy modernizacji infrastruktury kolejowej - GospodarkaMorska.pl

List intencyjny ws. współpracy przy rozbudowie i modernizacji infrastruktury kolejowej podpisali w środę marszałkowie woj. łódzkiego i świętokrzyskiego. Umowa dotyczy wspólnego przygotowania dokumentacji przedprojektowej na zelektryfikowanie łączącej obydwa regiony linii kolejowej nr 25.

Umowę podpisano w Opocznie (Łódzkie), gdzie przebiegają linia nr 25 oraz Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – obecnie najszybsza linia kolejowa w Polsce.

Głównym założeniem podpisanego listu intencyjnego jest podjęcie współpracy przez władze obu regionów w zakresie przygotowania dokumentacji przedprojektowej związanej z elektryfikacją i modernizacją linii kolejowej nr 25 oraz rozbudowa sieci w obrębie tej linii, by później połączyć ją z CMK.

Jak przekonywali marszałkowie – działania województw są równoległe z działaniami rządowymi ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), do którego - z obydwu regionów - najszybszy dojazd koleją przebiegałby właśnie przez CMK.

"Dla mieszkańców oznaczałoby to nową jakość życia. Kiedyś pokonanie takich dystansów zajmowało ok. 3 godz. i więcej, dzisiaj jest to niecała godzina. Mieszkańcy zyskają przez to dostęp do rynku pracy, mobilność zawodowa ułatwia także kształcenie w bardziej prestiżowych ośrodkach. Generalnie, wszyscy na tym zyskują" – mówił marszałek woj. świętokrzyskiego Adam Jarubas.

Z kolei marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień podkreślił, że "perspektywa CPK daje wszystkim szansę na to, żeby połączenia kolejowe były pierwszoplanową komunikacją, by te linie były zmodernizowane". "Obserwujemy tutaj duży ruch pasażerski (ze stacji w Opocznie – PAP), zarówno z obszaru woj. łódzkiego i świętokrzyskiego, dlatego myślę, że może być to ważne miejsce dla naszych dwóch województw, a nic tak nie łączy sąsiadów, jak szybkie połączenie" – dodał.

Obecnie władze woj. łódzkiego planują z funduszy unijnych zelektryfikować odcinek kolejowy z Opoczna do Tomaszowa Mazowieckiego. Ze strony woj. świętokrzyskiego, jednym z najważniejszych elementów koncepcji jest modernizacja linii kolejowej od Skarżyska – Kamiennej do Opoczna oraz budowa nowej trasy kolejowej Tumlin – Wąsosz Konecki. Wybudowanie linii o długości ok. 25 km. pozwoliłoby na połączenie tras kolejowych nr 8 i 25, powiązanie Kielc i północnej części województwa z CMK, i w efekcie szybkie połączenia kolejowe z Kielc do Warszawy, Łodzi, Poznania i Szczecina oraz do CPK.

"Dzięki temu, możliwe byłoby dotarcie z Kielc do CPK w ciągu godziny. Jest to bardzo ambitny plan, warto jest się o niego postarać" – podkreślił Jarubas.

Szacowany koszt prac przedprojektowych to ok. 2,5 mln zł. 15 km trasy leży po stronie łódzkiej, 41 po stronie świętokrzyskiej, dlatego dokumentację obydwa regiony sfinansują proporcjonalnie. Do współpracy zaproszony zostanie także zarządca infrastruktury kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe.

Linia kolejowa nr 25 na odcinku od Skarżyska-Kamiennej, przez Opoczno do Tomaszowa Mazowieckiego, pozostaje jedynym istotnym niezelektryfikowanym odcinkiem sieci kolejowej położonej w południowo-wschodniej części kraju. Obecnie z Krajowego Programu Kolejowego linia 25 modernizowana jest jedynie na odcinku od Sandomierza do Skarżyska-Kamiennej. Dalszy fragment do Końskich trafił na listę rezerwową.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada wydatki inwestycyjne na poziomie do 66 mld zł, przy pomocy których w całym kraju zrealizowanych ma być 220 projektów kolejowych. Jego głównym zadaniem jest poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów.

We wrześniu 2017 r. rząd zarekomendował budowę CPK Solidarność w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego na południowy zachód od Warszawy. Koszt szacuje się na 20-30 mld zł, a uruchomienie lotniska miałoby nastąpić ok. 2027-2028 r. W listopadzie br. rząd przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat.

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40825,00 $ tona -2,44% 14 sty
 Cynk 3559,00 $ tona -0,42% 14 sty
 Aluminium 2977,00 $ tona 0,61% 14 sty
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.