• <
ATC_CARGO_TOP

Kanał Panamski dominuje nad Kanałem Sueskim

Kanał Panamski dominuje nad Kanałem Sueskim - GospodarkaMorska.pl
27.07.2017 Źródło: własne

Na Kanał Panamski wróciła większość statków obsługujących handel pomiędzy Azją i Ameryką, która opuściła go na rzecz Kanału Sueskiego w 2014 roku. Tylko od marca tego roku uruchomiono lub wznowione 5 z 6 stałych połączeń tą trasą.

Obecnie Kanałem Panamskim transportowane jest 51 proc. wszystkich towarów na trasie między wschodnim wybrzeżem USA a Azją. Rok temu ten procent wynosił tylko 44 proc., ale wtedy Kanał Panamski jeszcze nie ukończył rozbudowy.

Przewagę obiektu nad Kanałem Sueski eksperci tłumaczą nadpodażą kontenerowców klasy panamax, które operują na krótszych trasach. Obecnie przez Kanał Panamski biegnie 16 stałych serwisów morskich z kontenerowcami o średniej pojemności 4,6 tys. TEU. W tym samym czasie Kanał Sueski obsługuje tylko 9 połączeń, ale średnia pojemność kontenerowców jest też wyższa (7,8 tys. TEU).
Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego był ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Nowe śluzy umożliwiają bowiem przejście 1,3 tys. jednostek. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.

Kanał Panamski umożliwiał dotąd pływanie tylko małym kontenerowcom, do 5 tys. TEU pojemności. Te statki są w tym momencie już nieopłacalne dla armatorów. Dlatego z nadzieją patrzą oni na rozbudowę, która pozwoli ich jednostkom o ładowności 5,4-9,9 tys. TEU (łącznie 980 statków) oraz powyżej 10 tys. TEU (149 statków) na przeprawienie się przez ten obiekt. Już tylko 157 statków nie jest w stanie przepłynąć przez instalację.

Większość jednostek poruszających się na szlaku Azja-Wschodnie Wybrzeże USA będzie przeprawiać się przez rozbudowany Kanał Panamski. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmie raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32700,00 $ tona -1,07% 17 cze
 Cynk 2962,00 $ tona -0,34% 17 cze
 Aluminium 2427,00 $ tona -1,10% 17 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.