• <
bulk_cargo_port_szczecin

Gdyńskie Sea City w planach i w doświadczeniach

ew

20.02.2018 08:58 Źródło: gdynia.pl
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Gdyńskie Sea City w planach i w doświadczeniach
Gdyńskie Sea City w planach i w doświadczeniach - GospodarkaMorska.pl

Jak będzie w przyszłości wyglądać jedna z najbardziej prestiżowych dzielnic Gdyni oraz skąd czerpać inspirację przy zabudowywaniu terenów portowych – to tylko niektóre z tematów, które branżowi specjaliści z całego świata poruszają podczas specjalnych warsztatów w Gdyni. Miasto wspólnie z prestiżowym Urban Land Institute (w skrócie: ULI) dyskutuje o idei Sea City. Tereny inaczej zwane Śródmieściem Morskim to szansa na stworzenie żywej tkanki miejskiej, która zmieni oblicze nadmorskich terenów.

Urban Land Institute – prestiżowa, międzynarodowa organizacja wspólnie z Gdynią organizuje dwudniowe, specjalistyczne warsztaty skupiające się wokół idei tak zwanego „Sea City”. Śródmieście Morskie, bo tak można przetłumaczyć jej nazwę, to największe wyzwanie, które czeka miasto w ciągu najbliższych lat. W zamyśle zupełnie nowa dzielnica ma być swoistym tętniącym sercem miasta, położonym w unikatowym miejscu, tuż nad wodą.

Na całym świecie samorządy z powodzeniem uczestniczą w nowoczesnym zagospodarowywaniu postindustrialnych terenów, tworząc ich nowe oblicze. Tak samo z niesamowitego potencjału, który leży w tzw. waterfroncie – dziś jeszcze częściowo zajętym pozostałościami po terenach portowych – chce skorzystać też Gdynia.

Dwudniowe warsztaty z uczestnictwem międzynarodowych specjalistów mają dać pogląd na to, co jeszcze można udoskonalić i dopiąć w procesie tworzenia nowej, wyjątkowej dzielnicy miasta.

- Gdybyśmy chcieli kopiować gotowe przykłady, wystarczyłoby poszukać ich w sieci. Szukamy inspiracji, tocząc dyskusje z przedstawicielami samorządów z Europy i Świata. Pytamy o to, jak to było w ich przypadku, których błędów można uniknąć - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Żyjemy w czasach, w których zmiany są szybkie, a my musimy za nimi nadążać. Tym bardziej pomoże nam świeże oko osób z zewnątrz, które być może potwierdzą, że obrany przez nas kierunek jest prawidłowy. Może wskażą też na drobne korekty, które wówczas wdrożymy – dodaje.
Sea City już powstaje

Warto zaznaczyć, że kilka dużych inwestycji obejmujących przyszłe gdyńskie Sea City (Śródmieście Morskie) już wykonano, niektóre znajdują się także w fazie realizacji – przytaczając chociażby projekt Yacht Parku wraz z nową mariną czy powstający budynek Portova. Na prywatnych inwestorów jeszcze czeka natomiast część atrakcyjnych terenów portowych, między innymi fragment Mola Rybackiego oraz obszar Stoczni Remontowej Nauta – brany jednocześnie pod uwagę w kontekście rozwoju Portu Gdynia. To sprawia, że warto dyskutować i czerpać inspirację z innych części świata w połączeniu z bieżącymi pracami na miejskim szczeblu, między innymi w zakresie planów zagospodarowania przestrzennego.

- Zmieniły się granice administracyjne portu. To olbrzymi teren, łącznie ponad 50 hektarów, które można zagospodarować na inne cele. Potencjał jest bardzo cenny ze względu na lokalizację w samym sercu miasta i swoje nadmorskie położenie. Możemy kontrolować bieżący rozwój tych obszarów przede wszystkim przez plany zagospodarowania. Staramy się, aby pod względem skali i układu ulic kontynuowały istniejącą tkankę miejską – mówi Marek Karzyński, dyrektor gdyńskiego Biura Planowania Przestrzennego.
Dzień pierwszy: wprowadzenie do Sea City

Podczas pierwszego dnia warszatów organizowanych przez Gdynię wspólnie z Urban Land Institute oprócz prelekcji dotyczącej miasta kilkudziesięciu uczestników wybrało się też na przejazd po kluczowych punktach. Wszystko ma dać pogląd na to, jakimi możliwościami dysponuje przyszłe gdyńskie Sea City oraz jak możliwie najefektywniej wykorzystać tereny inwestycyjne, których może pozazdrościć niejedno nadmorskie miasto.

Wiedza płynąca z żywych doświadczeń, najbardziej spektakularne przykłady adaptacji terenów postindustrialnych oraz kwestie kluczowe na etapie planowania inwestycji w tak strategicznych punktach – to kolejne tematy, które przewiną się podczas warsztatów i pomogą uniknąć potencjalnych błędów. Wszystko zwieńczy specjalistyczna publikacja.

- Końcowym efektem będzie raport opracowany przez instytucję o jednym z najwyższych poziomów prestiżu nie tylko w Europie, ale i na świecie. Raport wskaże na prawidłowe trendy w rozwoju tego, co w Gdyni nazywamy „Śródmieściem Morskim”. Myślę, że pod tym względem mamy absolutny europejski unikat – niezabudowany waterfront znajdujący się w centrum miasta. To zresztą fakt potwierdzony przez licznych urbanistów – mówi o głównym celu warsztatów Katarzyna Gruszecka-Spychała

Organizatorzy korzystają z wiedzy i doświadczeń cenionych na całym świecie specjalistów. Jednym z głównych prelegentów jest Tom Murphy – legendarny burmistrz Pittsburgha w stanie Pennsylvania, który prowadził wręcz wzorcowo rewitalizację przemysłowych terenów w mieście, które wielu skazywało na klęskę. Warto wymienić też profesora Grega Clarka, cenionego specjalistę ULI współpracującego z miastami, biznesem oraz instytucjami z całego świata, Angelę Goodings z TH Real Estate czy Lisette van Doorn – szefową ULI na Europę.

Źródło:
gdynia.pl
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 43142,00 $ tona 0,81% 27 sty
 Cynk 3648,00 $ tona 0,11% 27 sty
 Aluminium 3106,00 $ tona 0,45% 27 sty
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.