PMK
Liczba gazowców LNG, które będą przekraczać Kanał Panamski, ma wzrosnąć w tym roku o 50 proc., dzięki wzmożonemu eksportowi ze Stanów Zjednoczonych.
- Po otwarciu trzeciego zestawu śluz w 2016 roku, Kanał Panamski jest w pełni gotowy na przyjęcie większej liczby jednostek – powiedział Jorge Quijano.
Popyt na LNG wzrósł w ostatnich latach z powodu obfitych dostaw gazu ziemnego, zwłaszcza ze złóż łupkowych w Stanach Zjednoczonych, a także dlatego, że gaz ziemny jest czystszym paliwem niż węgiel czy ropa naftowa.
Kanał przyjął 67 gazowców LNG w drugim kwartale 2018 roku, o 33 więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Większość przewoźników płynie ze Stanów Zjednoczonych w celu dostarczenia LNG m.in. do Ameryki Południowej.
Przez Kanał Panamski biegły głównie szlaki z wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) i Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).
Biorąc pod uwagę kraje, z Kanału Panamskiego najczęściej korzystały Chiny, Chile, Meksyk, Japonia i Kolumbia. Celem ich jednostek najczęściej były Stany Zjednoczone – aż 68,3 proc. statków płynęło w tym kierunku.
Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego był ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Nowe śluzy umożliwiają bowiem przejście 1,3 tys. jednostek. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmie raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze
Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów
Rozwój, organizacja, uniwersalność. Strategia Rozwoju Grupy Kapitałowej OT Logistics do 2026 r.
Maersk prognozuje EBITDA do 6 mld USD w 2024 r. i wysoki CAPEX do 2025 r.