Minister transportu i łączności Łotwy Anrijs Matīss zaprosił Finlandię do wzięcia udziału w realizacji projektu Rail Baltica II na prawach akcjonariusza w spółce joint venture (JV).
Jak poinformowało biuro prasowe ministra, propozycja ta została zgłoszona podczas spotkania z ministrem transportu i spraw lokalnych Finlandii, Paulą Risikko.
"Projekt jest również ważne dla państw bałtyckich, jak skandynawskich i dlatego udział Finlandii na prawie wspólnika wspólnego przedsięwzięcia może być kamieniem milowym w realizacji projektu" - powiedział Matīss.
Przypomnijmy, że Rail Baltica (wraz z budowaną drogą Via Baltica) jest jednym z priorytetowych projektów Unii Europejskiej - transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Projekt ma się połączyć Finlandia, kraje bałtyckie i Polskę, a także poprawić połączenie między Europą środkowej i północną, przez Niemcy.
Sama linia Rail Baltica ma mieć 950 km długości i biec z Tallina do Warszawy. Według dotychczasowych założeń, z Tallina do Helsinek miano wzmocnić połączenie promowe, służące kolejom.
W końcu ub. roku trzy kraje bałtyckie utworzyły joint venture Rail Baltica II dla realizacji projektu, a każdy z nich stał się akcjonariuszem na zasadzie parytetu.
Realizacją projektu ma się zakończyć w 2024 roku. Polski odcinek liczy 341 km, z czego 172 km linii dwutorowej. Prace już się rozpoczęły w ub. roku. Kraje nadbałtyckie nieco opóźniły rozpoczęcie prac, ponieważ Litwa zmieniła trasę i zamiast przez Kowno, będzie ona biec przez Wilno.
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu