Paweł Kuś
Chiński armator Cosco Holdings Co. złożył zamówienie na jedenaście nowych kontenerowców, wartych łącznie 1,51 mld dolarów. Każdy ze statków będzie odznaczał się ładownością powyżej 19 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych). Dzięki temu Chińczycy chcą zmniejszyć swoje koszty operacyjne.
Sześć jednostek zostanie wybudowanych w stoczniach należących do właściciela Cosco - China Ocean Shipping Group Co. Kontenerowce mają być dostarczone do 2018 roku.
- Przewoźnicy chcą pozostać konkurencyjni na rynku. Poprzez budowę większych jednostek chcą osiągnąć jak najmniejszy koszt przewozu jednego kontenera – tłumaczy Lee Klaskow, analityk z agencji Bloomberg. - Liderem w użyciu tej strategii jest Maersk. Teraz reszta armatorów podąża jego śladem.
Trwający od dłuższego czasu kryzys na rynku transportu kontenerów pokazuje, że armatorzy wciąż nie poradzili sobie z nadpodażą jednostek. Właściciele kontenerowców starają się jednak zaklinać rzeczywistość i wciąż kontraktują duże jednostki. Zamówienie na kontenerowce UCLV (Ultra Large Container Vessels) o ładowności ponad 18 tys. TEU złożyli też: MOL, OOCL i CMA CGM, czyli najwięksi gracze na rynku.
Skutkiem tego jest zadłużenie branży na 80 mld dolarów. - W tej sytuacji wiele firm stoi na rozdrożu. Albo zarobią krocie na rozwoju floty albo będą musieli szukać pomocy banków, by spłacić swoje długi – pisali w zeszłym tygodniu w swoim raporcie analitycy z agencji Drewry. Według ekspertów Goldman Sachs poprzedni kwartał był zdecydowanie najgorszy dla armatorów w tym roku. W dalszych kwartałach stawki powinny się powoli podnosić, by w 2016 roku w końcu osiągnąć wymarzony pułap 1000 dolarów za TEU.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania