Co sekundę na całym świecie ładuje się, wyładowuje, lub przeładowuje ogromne ilości towarów. Otworzenie granic UE umożliwiło swobodny i szybszy transport międzynarodowy, ułatwiło też pracę gangom zajmującym się kradzieżą ładunków.
Jak wynika z danych stowarzyszenia TAPA (Transported Asset Protection Association) każdego dnia dochodzi do średnio trzech kradzieży ładunków towarów w łańcuchach logistycznych.
Porównując z rokiem poprzednim kradzież ładunków w transporcie morskim i lądowym wzrosła o 4,5 proc, a są to statystyki dotyczące tylko Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Liczba grabieży jest zaskakująca, daje wynik 1102 przypadków oraz strat na poziomie 74,8 mln euro (80 mln USD).
Z danych TAPA wynika również, że ponad 90 proc. przypadków kradzieży popełniono w poniższych regionach: w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, we Włoszech, w Rosji, Hiszpanii, Austrii, Szwecji i RPA. Z czego największą aktywność gangów zanotowano w Niemczech (285 – wzrost o 45 proc.), Wielkiej Brytanii (175 – wzrost o 98,9 proc), jak również we Francji, Włoszech i RPA.
Co najczęściej znika? Tu własciwie nie ma większego znaczenia. Ginie wszystko, od wyrobów elektronicznych, przez samochody, ubrania, żywność, tytoń, leki, czy kosmetyki. W chwili zatonowania kradzieży należy jak najszybciej zgłosić dany fakt do służb kraju, w jakim miał miejsce incydent. Szybkość przekazania informacji w dużej mierze zależy od tego czy uda się namierzyć złodzieja i odzyskać towar.
- Gangi działające w Europie są coraz śmielsze - skomentował wyniki Thorsten Neumann szef TAPA. - Kradzione są towary o wysokiej wartości jednostkowej ładunku, które łatwo mogą być przedmiotem obrotu na czarnym rynku.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych