Dokładność określenia pozycji statku co do 1 cm zapewnia polskie urządzenie, które pomaga cumować do portu w Świnoujściu. Pierwszy taki system na świecie jest właśnie testowany na dwóch jednostkach: Polonia i Scania.
Statki na całym świecie korzystały z systemu nawigacji, który określał położenie jednostki z dokładnością do 30 cm. To za mało, gdy trzeba zawinąć do portu, który posiada wąski korytarz. Teraz można cumować nawet przy zerowej widoczności. Umożliwia to specjalne urządzenie - morska stacja referencyjna RTK.
- To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie. Sygnał, który dociera do urządzenia doprecyzowuje pozycję statku - mówi Jacek Pietraszkiewicz z firmy NavSim Polska, która opracowała urządzenie.
Urządzenie pobiera dane z satelitarnych systemów, które przesyłają informacje o dokładnej pozycji statku. Jak na razie system spisuje się na piątkę. Kapitanowie Polonii i Scani potwierdzają, że nawet w bardzo trudnych warunkach są w stanie precyzyjnie manewrować statkiem. Przenośne urządzenia tego typu testują również piloci wprowadzający statki do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Swoje zainteresowanie systemami precyzyjnego określania pozycji wyraził również port w Gdyni.
NavSim Polska bierze również udział w innym znaczącym przedsięwzięciu. – Przebudowujemy znaki nawigacyjne na nowoczesny system nawigacyjny na torze Szczecin-Świnoujście. Chodzi o montowane na torze pławy (boje), które wyposażymy w mikrokontrolery, które będą nimi zarządzać. Polska wyrasta na lidera w dziedzinie konstruowania systemów inteligentnch pław. Intensywne prace w tej dziedzinie prowadzi Urząd Morski w Gdyni – komentuje Jacek Pietraszkiewicz.
Dodajmy, że NavSim Polska sp. z o.o. to drugi filar polsko-kanadyjskiej firmy technologicznej, produkującej zaawansowane systemy mapy elektronicznej i pomocy nawigacyjnej dla rynku morskiego. Na świecie (i w Polsce) firma jest znana z innowacyjnych rozwiązań dla pilotów morskich i portowych w zakresie precyzyjnej nawigacji i predykcji statków w obrębie obszarów ograniczonych (NAVCruiserPro) oraz stosunkowo tanich rozwiązań nawigacyjnych dla wszystkich pozakonwencyjnych jednostek pływających (BoatCruiser i SailCruiser).
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania