Wodór będzie elementem, który połączy Gdynię z Tallinem. Przedstawiciele portów zlokalizowanych w tych miastach podpisali list intencyjny w sprawie współpracy w dziedzinie rozwoju gospodarki wodorowej.
Przedstawiciele zarządu spółek z Portu Tallin oraz z zarządu Morskiego Portu Gdynia SA chcą wspólnie realizować projekty związane z produkcją, magazynowanie i dystrybucją tzw. zielonego wodoru. Obszarem przyszłej współpracy jest także wykorzystanie paliw zeroemisyjnych w logistycznych łańcuchach dostaw towarów i usług. Gdynia i Tallin będą także wymieniać się informacjami w zakresie projektów związanych z wykorzystaniem zielonych paliw na potrzeby portów.
Port Tallin posiada już strategię wodorową uwzględniająca plany realizacji projektów związanych z produkcją oraz dystrybucją zielonego wodoru w celu zastosowania go w szeroko pojętej branży morskiej.
Port Gdynia jest inicjatorem hubu wodorowego na terenie Portu Gdynia, służącego dekarbonizacji terminali portowych, produkcji i magazynowaniu zielonego wodoru w bliskim sąsiedztwie portu. Rozwój hubu pozwoli także na wykorzystanie wodoru oraz innych paliw zeroemisyjnych takich jak amoniak i metanol do napędu statków zawijających do Portu Gdynia.
Zeroemisyjność na terenie portów wiąże się ze spełnieniem coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych i potencjalna dywersyfikacja źródeł paliwa. Działania te posiadają wymiar strategiczny dla całej branży paliwowo-energetycznej.
Port Gdynia jest jednym z czterech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, ważnym węzłem transportowym i logistycznym, a także ogniwem transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk (w sieci bazowej TEN-T). W gdyńskim porcie możliwe jest bunkrowanie statków LNG, obecnie trwają starania w kierunku przygotowania warunków do zapewnienia dostępności wodoru.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key