• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Porty w Gdańsku i Kłajpedzie łączą siły w obliczu kryzysu energetycznego

20.10.2022 18:33
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Porty w Gdańsku i Kłajpedzie łączą siły w obliczu kryzysu energetycznego

Partnerzy portalu

Porty w Gdańsku i Kłajpedzie łączą siły w obliczu kryzysu energetycznego - GospodarkaMorska.pl

Przedstawiciele litewskiego portu Kłajpeda oraz polskiego portu w Gdańsku porozumieli się w sprawie korzystania przez Polskę z infrastruktury przeładunkowej surowców energetycznych w Kłajpedzie.

O porozumieniu poinformował Port Kłajpeda. Litwini zgodzili się na korzystanie przez Polskę z „bezpłatnej infrastruktury przeładunkowej surowców energetycznych w Porcie Kłajpeda”. Współpraca obejmuje w szczególności udostępnianie informacji o aktualnym przeładunku i składowaniu surowców energetycznych w Porcie Kłajpeda, danych o terminalach przeładowujących surowce energetyczne oraz utrzymywanie kontaktów z polskimi importerami surowców energetycznych.

Zarząd Państwowego Portu Morskiego w Kłajpedzie w protokole ustaleń podpisanym przez szefów obu portów zobowiązał się do podjęcia wszelkich prawnie dopuszczalnych działań w celu zapewnienia polskim importerom surowców energetycznych dostępu do wolnych mocy przeładunkowych surowców energetycznych w porcie w Kłajpedzie.

Obecna sytuacja geopolityczna związana z wojną Rosji w Ukrainie ma obecnie szczególny wpływ na łańcuchy dostaw energii w Europie. Kraje są zmuszone do znalezienia nowych dostawców surowców energetycznych. 

- W tym szczególnie trudnym dla wszystkich czasie musimy się zjednoczyć i pomóc sobie nawzajem w każdy możliwy sposób. Polskie porty morskie nie są w stanie przyjąć pełnej ilości surowców energetycznych, których kraj potrzebuje w tej chwili, dlatego zarówno port w Kłajpedzie, jak i inne porty Morza Bałtyckiego szczególnie potrzebują pomocy w tym czasie - powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Państwowego Portu Morskiego w Kłajpedzie.

W komunikacie prasowym podkreślono, że list intencyjny podpisany przez szefów obu portów nie tworzy żadnych zobowiązań dla żadnej ze stron i nie narusza przepisów obowiązujących w tych krajach.

Port Gdańsk jest jednym z największych portów w regionie Morza Bałtyckiego i dzieli się na dwie części - port wewnętrzny i zewnętrzny. Obsługuje ładunki płynne i masowe, posiada terminale kontenerowe i promowe. Port Gdańsk może przyjmować statki o długości do 400 metrów i zanurzeniu 15 metrów, natomiast port zewnętrzny ma głębokość 17 metrów.


Źródło: Port Kłajpeda

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.