Przedstawiciele litewskiego portu Kłajpeda oraz polskiego portu w Gdańsku porozumieli się w sprawie korzystania przez Polskę z infrastruktury przeładunkowej surowców energetycznych w Kłajpedzie.
O porozumieniu poinformował Port Kłajpeda. Litwini zgodzili się na korzystanie przez Polskę z „bezpłatnej infrastruktury przeładunkowej surowców energetycznych w Porcie Kłajpeda”. Współpraca obejmuje w szczególności udostępnianie informacji o aktualnym przeładunku i składowaniu surowców energetycznych w Porcie Kłajpeda, danych o terminalach przeładowujących surowce energetyczne oraz utrzymywanie kontaktów z polskimi importerami surowców energetycznych.
Zarząd Państwowego Portu Morskiego w Kłajpedzie w protokole ustaleń podpisanym przez szefów obu portów zobowiązał się do podjęcia wszelkich prawnie dopuszczalnych działań w celu zapewnienia polskim importerom surowców energetycznych dostępu do wolnych mocy przeładunkowych surowców energetycznych w porcie w Kłajpedzie.
Obecna sytuacja geopolityczna związana z wojną Rosji w Ukrainie ma obecnie szczególny wpływ na łańcuchy dostaw energii w Europie. Kraje są zmuszone do znalezienia nowych dostawców surowców energetycznych.
- W tym szczególnie trudnym dla wszystkich czasie musimy się zjednoczyć i pomóc sobie nawzajem w każdy możliwy sposób. Polskie porty morskie nie są w stanie przyjąć pełnej ilości surowców energetycznych, których kraj potrzebuje w tej chwili, dlatego zarówno port w Kłajpedzie, jak i inne porty Morza Bałtyckiego szczególnie potrzebują pomocy w tym czasie - powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Państwowego Portu Morskiego w Kłajpedzie.
W komunikacie prasowym podkreślono, że list intencyjny podpisany przez szefów obu portów nie tworzy żadnych zobowiązań dla żadnej ze stron i nie narusza przepisów obowiązujących w tych krajach.
Port Gdańsk jest jednym z największych portów w regionie Morza Bałtyckiego i dzieli się na dwie części - port wewnętrzny i zewnętrzny. Obsługuje ładunki płynne i masowe, posiada terminale kontenerowe i promowe. Port Gdańsk może przyjmować statki o długości do 400 metrów i zanurzeniu 15 metrów, natomiast port zewnętrzny ma głębokość 17 metrów.
Źródło: Port Kłajpeda
Fot. Depositphotos
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek