Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans zabrał głos podczas Światowego Szczytu Wodorowego, aby potwierdzić strategię UE. Ogłosił również nowe plany portu w Rotterdamie, przez który będzie przepływać 40 proc. importowanego ekologicznego wodoru.
Unia Europejska zamierza przyspieszyć rozwój czystego wodoru. Dlatego właśnie opracowuje specjalny plan, który ma zostać włączony do długo oczekiwanego pakietu RepowerEU. Cel? Zwiększenie dostępności wodoru na Starym Kontynencie, zarówno poprzez produkcję krajową, jak i import z zagranicy. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans wyjaśnił to wczoraj publiczności zgromadzonej na Światowym Szczycie Wodorowym 2022 w Rotterdamie.
– 18 maja Komisja Europejska przedstawi szczegółowe plany zasilenia Europy czystą energią i będziemy bardzo konkretni, że będzie to oznaczać więcej odnawialnego wodoru - powiedział Timmermans.
– RepowerEU będzie zawierał specjalny plan [...] Chcemy, aby w Europie wyprodukowano 10 mln ton ekologicznego wodoru, a 10 mln ton importowano – dodał Timmermans.
Czego można się spodziewać? Stworzenie mapy infrastruktury określającej kluczowe elementy, które należy zbudować, od systemów produkcyjnych po systemy magazynowania i transportu. A także propozycję nowych regulacji poświęconych wodorowi, w tym w zakresie certyfikacji.
– Zainicjujemy nowe narzędzia finansowania, aby pomóc sektorom takim jak przemysł i transport w wykorzystaniu wodoru, który produkujemy i importujemy – podsumował komisarz.
W rzeczywistości pierwsze kroki w kierunku zwiększenia zaangażowania UE w tym sektorze zostały już podjęte. W ubiegłym tygodniu Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego, zawarł porozumienie z 20 producentami elektrolizerów. Porozumienie ma na celu maksymalne zbliżenie się do celu, jakim jest 10 mln ton czystego H2 wytwarzanego w Unii. Wielkość ta będzie wymagała instalacji elektrolizerów o mocy 90-100 GW w ciągu zaledwie siedmiu i pół roku. Dla porównania, obecnie Europa dysponuje jedynie 150 MW.
Z kolei po stronie importu dużą rolę odegra port w Rotterdamie. Władze portu zawiązują szereg partnerstw z lokalnymi firmami i krajami eksportującymi, których celem jest dostarczanie do Europy północno-zachodniej 4,6 mln ton H2 rocznie do 2030 roku.
– Nowe ambicje portu pozwolą na sprowadzenie prawie 40 procent potrzebnego Europie ekologicznego wodoru – dodał Timmermans.
Źródło: energynews.biz; europa.eu
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie